گازرسانی به بزرگترین گلخانه کشور در منطقه مغان در دست اجراست

پایگاه خبری DA1news:  مدیر عامل شرکت گاز استان اردبیل از اجرای مرحله نخست خط تقویتی گاز شمال استان برای گازرسانی به بزرگترین گلخانه کشور به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و افزایش پایداری مصرف در شهرستان‌های پارس آباد و اصلاندوز خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی میرسعید سید متین روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مرحله نخست این پروژه به طول ۷۶ کیلومتر از مسیر سه راهی نیروگاه تا شهرستان گرمی با اعتباری بالغ بر ۶ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال در حال اجراست و مجوز اجرای فاز دوم به طول ۲۵ کیلومتر از مسیر پارس‌آباد به سمت گلخانه‌های شمال استان اخذ شده و همزمان با مرحله اول این طرح مهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اعلام اینکه همزمان مراحل سوم و چهارم این پروژه هم در حال پیگیری است، افزود: گازرسانی به مجتمع گلخانه‌ای در اراضی شهرستان پارس‌آباد و اصلاندوز با ۱۸۷ کیلومتر شبکه‌گذاری با قطرهای ۲۴ و۱۶ اینچ اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل خاطرنشان کرد: اجرای این طرح با هدف تامین زیرساخت‌های انرژی شمال استان با عنایت به شرایط آب و هوا، کیفیت آب و خاک، دسترسی مغان به بازارهای داخلی و خارجی و توسعه صنعت کشاورزی حائز اهمیت است.

سید متین در ادامه اخذ مجوز ایستگاه تقلیل فشار سوم شهر اردبیل به ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب در ساعت، اخذ مجوز احداث خط انتقال دوم استان جهت تخصیص ۲۵ میلیون مترمکعب در ساعت شامل خط ۳۰ اینچ به طول ۵۵ کیلومتر و حداقل یک واحد توربو کمپرسور، از جمله اقامات در دست اجرا برای افزایش پایداری شبکه گاز استان ذکر کرد.

مدیر عامل شرکت گاز استان اردبیل همکاری مردم استان در صرفه جویی گاز در زمستان امسال را بسیار مطلوب توصیف کرد و گفت: اگر این همکاری‌های ارزنده نبود با مشکلات جدی مواجه می‌شدیم.

وی یادآورشد: در بخش نیروگاه‌ها، صنایع بزرگ و انرژی‌بر استان نیز میزان مصارف دقیق بر اساس الگوهای آب و هوا و میانگین مصرف سال‌های گذشته در شرکت گاز استان بررسی و با هماهنگی امور دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، مصرف این بخش‌ها مدیریت شد.

به گزارش ایرنا عملیات گازرسانی در استان اردبیل از ۱۳۶۸ آغاز و شهر اردبیل به عنوان اولین شهر استان به شبکه گاز طبیعی متصل گردید. هم اکنون بیش از ۵۳۴ هزار مشترک در استان اردبیل از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند که این تعداد مشترک بواسطه اجرای ۱۰۴۲۰ کیلومتر شبکه و نصب بیش از ۲۵۶ هزار علمک گازرسانی شده است.

در حال حاضر بالغ بر ۱۴۵۵ روستا که ۹۷ درصد خانوار روستایی را شامل می شود و تمامی ۲۹ شهر استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند. همچنین عملیات گازرسانی به ۵۲ روستای دیگر استان نیز در دست اجراست.

تاکنون بالغ بر یک هزار و ۶۵۵ واحد صنعتی با استفاده از سوخت پاک گاز طبیعی در امر تولید و اشتغالزایی فعالیت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *