سیاست‌گذاری درست در توسعه پایدار باغبانی کشور همگام با بخش تحقیقات

پایگاه خبری DA1news: سیزدهمین کنگره علوم باغبانی ایران، امروز، دوشنبه، بیست‌و‌هفتم شهریورماه و با حضور محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، دکتر شتایی، رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، جمعی از مسئولین کشوری و استانی، دانشمندان، پژوهشگران، متخصصین دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی، سیاست‌گذاران، تولیدکنندگان و صاحبان صنایع وابسته در سالن خلیج‌فارس دانشگاه آغاز به کار کرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، تولید و فیزیولوژی گیاهان باغبانی، به‌نژادی، زیست فناوری و کشت بافت گیاهی، مدیریت تنش‌های زیستی و غیر زیستی، آبیاری، تغذیه و کشت‌های بدون خاک، فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت، کشت، فرآوری، فیتوشیمی و کاربرد گیاهان دارویی، مهندسی گلخانه و مدیریت تولیدات گلخانه‌ای، تولید و گواهی بذر و نهال، باغبانی تزئینی و مدیریت سیما، منظر و فضای سبز شهری، باغبانی ارگانیک و تولید محصول سالم و کارآفرینی، مدیریت بازاریابی و فروش محصولات باغبانی از محورهای این کنگره هستند.

توسعه باغبانی نیازمند استفاده بیش از گذشته تحقیقات است
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای توسعه پایدار باغبانی کشور، اعمال یک برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درست مورد نیاز است که بخش تحقیقات هم باید در کنار آن قرار گیرد.

«محمد مهدی برومندی»  در سیزدهمین کنگره علوم باغبانی ایران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، افزود: هیچ اقدامی را در توسعه باغبانی کشور برای مدیریت و توسعه پایدار آن نمی‌توان انجام دهیم مگر این که از ظرفیت دانشگاه بیشتر استفاده کنیم.

به گفته وی امسال برای نخستین بار در تاریخ وزارت جهادکشاورزی و با همکاری موسسه تحقیقات، شورای راهبردی باغبانی تشکیل شده تا از ظرفیت تحقیقات دانشگاه بیشتر برای توسعه پایدار باغبانی استفاده شود.

وی یادآور شد: در نگاه اول به عنوان سیاست‌گذاری باغبانی کشور، پیام وزیر جهادکشاورزی به سیزدهمین کنگره باغبانی ایران در گرگان به این موضوع تاکید شده است.

برومندی ادامه داد: اکنون حوزه باغبانی کشور ۵۰ درصد ازدرآمد حاصل ارزی بخش کشاورزی را که ۶ میلیارد دلار بوده به خود اختصاص داده است.

به‌گفته وی علاوه بر این، ۳۷ درصد اشتغال کشاورزی و ۲۰ درصد وسعت فعالیت کشاورزی در بخش باغبانی بوده و این ویژگی‌های منحصر به فرد باغبانی کشور بوده و باید برای توسعه پایدار آن در کشور سرمایه‌گذاری هدفمند صورت گیرد.

وی با تاکید بر سرمایه‌گذاری در جذب اعتبارات برای توسعه باغبانی و افزایش ضریب مکانیزاسیون باغباتی که کمتر از ۳۴ صدم درصد بوده، گفت: در عین حال با توجه به ارزش بالا حوزه ارز آوری باغبانی، در دولت سیزدهم توجه ویژه خواهد شد.

برومندی گفت: پاسخ به چالش‌های آب در حوزه باغبانی، دانشگاه بوده و باید از این ظرفیت بیش از گذشته استفاده شود.

وی تاکید کرد: تغییر اقلیم، باغبانی کشور را به شدت تهدید می‌کند و براساس یافته‌های علمی، دانشگاه همکاری کند تا برای این چالش‌های این حوزه راهکار پیدا شود.

وی افزود: با توجه به تغییر اقلیم و کمبود آب و مشکلات ناشی از آن در تولید پایدار، سیاست توسعه باغ هدفگذاری نداریم به جز در موارد آب مطمئن تعریف شده یا آب سبز به میزان کافی و پایدار وجود دارد.

معاون امور باغبانی جهادکشاورزی با اشاره به این که تولید محصول باغی، فاصله معنی داری بین باغداران پیشرو و متوسط در کشور وجود دارد و افزود: برای حذف این فاصله در تولید بین رو قشر تولید کننده، استفاده از شرکت‌های دانش بنیان است،

وی با تاکید بر سرمایه‌گذاری در تولید نهال گواهی شده در حوزه باغبانی کشور، گفت: توجه به این مهم برای نخستین بار در استان فارس آغاز شده است.

برومندی از برنامه توسعه گیاهان دارویی در کشور خبر داد و گفت: با وجود ۲ هزار و ۳۰۰ گونه دارویی در ایران توسعه گیاهان دارویی مورد تاکید و ضرورت است.

وی ادامه داد: در حالی که ۱۵۰ میلیارد دلار گردش مالی در تولید گیاهان دارویی دنیا دارد سهم ایران از این حوزه با وجود ظرفیت، کمتر از یک میلیارد دلار است.

وی با تاکید بر تلاش بیشتر بر توسعه گیاهان دارویی و ارز آوری برای کشور، یادآور شد: امسال برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح ۵۰ هزار هکتار را داریم.

معاون امور باغبانی جهادکشاورزی توسعه گلخانه را در کشور دیگر برنامه برشمرد و گفت: جزو کشورهای نخست دنیا در توسعه گلخانه هستیم ولی باید برای حل چالش‌های پیشرو آن هم توجه و راهکاری پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه می‌تواند کمک کننده خوبی برای عبور از چالش‌های توسعه گلخانه در کشور باشد.

برومندی در ابتدای سخنرانی خود پیام وزیر جهادکشاورزی را برای شرکت کنندگان در سیزدهمین کنگره علوم باغبانی ایران در گرگان و اهمیت آن در توسعه پایدار، قرائت کرد.

حرکت بر مسیر کارشناسی و علمی راه عبور از مسائل و چالش‌های کشور
رئیس انجمن علوم باغبانی ایران با بیان نقش انجمن علوم باغبانی کشور در آیین گشایش سیزدهمین کنگره علوم باغبانی ایران که امروز، بیست و هفتم شهریور ماه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد گفت: در کشور راهی جز حرکت بر روی ریل کارشناسی و علمی برای حل مسائل و چالش‌های موجود در حوزه‌های مختلف وجود ندارد.

دکتر کاظم ارزانی افزود: صنعت باغبانی کشور با چالش‌های مختلفی از جمله بحث آب به عنوان مهمترین چالش باغداران، سرمازدگی، شوری، تغییر اقلیم و … مواجه است اما در کنار این چالش‌ها، فرصت‌های مناسب با مزایای نسبی بالایی وجود داشته و جامعه دانشگاهی و علمی می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرینی موثری داشته باشد.

وی سپس به ارایه گزارشی از کنگره‌های برگزار شده در دوره‌های پیشین پرداخت و تصریح کرد: انجمن علوم باغبانی کشور دارای سابقه بالایی بوده که از سال ۱۳۷۵ آغاز به فعالیت کرده است و در آن افراد شاخص و تاثیرگذار زیادی به فعالیت پرداخته‌اند.

دکتر ارزانی در پایان وجود انجمن‌های علمی در کشور را زمینه‌ساز هم افزایی بیشتر علمی دانست و بر افزایش تعداد انجمن‌های صنفی و محصولی در کشور تأکید کرد.

****

این کنگره ملی تا ۳۰ شهریور ماه ادامه خواهد داشت و در کنار برگزاری برنامه‌های علمی، برنامه‌های جانبی دیگری همچون سخنرانی، ارائه پوستر، نشست‌ها، کارگاه‌های آموزشی و بازدید علمی نیز پیش‌بینی شده است.

گفتنی است: در این کنگره نشست مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیره انجمن علوم باغبانی ایران نیز برگزار خواهد شد.