به گزارش اخبار روزانه کشاورزی Da1news به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، عبدالطیف قدیرا در حاشیه سفر به شیراز و افتتاح باغ سازگاری ارقام زیتون تصریح کرد: در این سفر بیشتر مبحث توسعه کاشت زیتون را دنبال کرده و چندین برنامه مختلف از جمله افتتاح این باغ سازگاری که یکی از بخش های مهم سفرم است را دارم.

این مقام بین المللی با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان امروزه به کاشت و مصرف زیتون روی آورده اند، اظهار کرد: مسئله ای که برای آنها خیلی اهمیت دارد مقاومت این گونه گیاهی در مقابل تغییرات اقلیمی و به خصوص خشکی ها و کم آبی هایی است که وجود دارد.

قدیرا با اذعان به شرایط خشکی استان فارس و اشاره به مقاومت گیاه زیتون در این شرایط سخت، ابراز کرد: توسعه کاشت زیتون می تواند یک عاملی باشد در مقابل فرسایش که این نکته بسیار مهمی است که در قرآن هم از آن بسیار یاد شده و از زیتون به عنوان یک درخت مبارک و یک شجره مبارک یاد شده و آن باعث شده که ما الان اینجا دور هم باشیم.

در افتتاح باغ سازگاری ارقام زیتون در شیراز محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، عبدالطیف قدیرا دبیر کل اجرایی شورای بین‌المللی زیتون و مانرو اولانو مدیر روابط خارجی این شورا، جواد میرعرب رضی مجری طرح زیتون کشور و مهدی طاهری رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی و مجتبی دهقان‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس حضور داشتند. کلکسیون بین‌المللی ارقام زیتون پروژه مشترک ارقام سالم‌سازی شده و گواهی شده ایران و شورای بین‌المللی زیتون است که در باغ بش در بلوار امیرکبیر شهر شیراز واقع شده است.