خیام نکویی: محصولات کشاورزی به صورت ضایعات از بین می رود

پایگاه خبری DA1news: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به الگوی ناصحیح و نادرست مصرف مواد غذایی در کشور گفت : سالانه حدود ۲۵درصد از مواد غذایی تولیدی کشور تبدیل به ضایعات شده که بدین نحو غذای ۲۴میلیون ایرانی دورریز می شود.

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی برای کشور توفیقات خوبی بعد از انقلاب اسلامی رقم خورده است بطوریکه در بخش کشاورزی و تامین غذا یکصد میلیون تن بیشتر از زمان قبل انقلاب تولید داریم که چیزی معادل پنج برابر آن زمان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهارکرد: این میزان افزایش تولید مواد غذایی در حالیست که جمعیت کشور ۲.۷ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: با توجه محدودیت های اقلیمی و شرایط آب این مسایل می تواند در تضمین امنیت غذایی تاثیر گذارد و چاره اندیشی نیاز است .

خیام نکویی افزود: ایران در مدت ۴۳ سال که در تحریم قرار دارد توانسته ۸۰تا ۸۵ درصد غذا خودش را تامین کند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی ، سید مجتبی خیام نکویی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری مازندران، افزود: اینکه ۲۵ درصد از ۱۲۰میلیون تن غذای تولیدی کشور از مزرعه تا سفره به صورت ضایعات از بین می رود زیبنده کشور ما نیست.

وی ادامه داد: تمرکز برای آینده می بایست به گونه ای باشد تا محصولات راهبردی برای رفع نیازهای کشور در داخل تولید و تامین کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: حتی فراتر از نیاز کشور بدون اینکه تخریب محیط زیست یا فشار به عرصه ها ایجاد شود صورت بگیرد و بنا به فرمایش رهبر معظم‌ انقلاب از ظرفیت دانش بنیان استفاده کنیم.

خیام نکویی گفت: امنیت غذایی صد درصد موضوعی ملی است و امروز یکی از آرزوهای نیم قرن اخیر در حوزه مدیریت کشت به مازندران ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: اجرای درصد الگوی کشت‌ باعث می شود شرایط موجود تولید استان با حفظ وضعیت افزایش یابد و همچنین با افزایش درآمد کشاورز ، تولید غذا ارزان می شود و سفره مردم بزرگ‌تر خواهد شد.

خیام نکویی گستردگی سفره مردم را سیاست دولت سیزدهم دانست که با الگوی کشت می توان آن را محقق کرد.

وی الگوی مصرف در کشور را خیلی بد دانست و گفت: ۹۰درصد روغن کشور وارد می شود در حالی که میانگین مصرف روغن هر ایرانی ۲۲ تا ۲۴ کیلوگرم است که میانگین جهانی نصف این میزان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در جامعه‌ ای که از غذاهای مناسب و سالم دور مانده است زمینه بروز و افزایش بیماری های غیرواگیر را شاهد هستیم.

وی گفت: با اقدامات علمی و پژوهشی که در حال انجام است افزایش ۲۰تا ۳۰درصدی عملکرد برنج با نمونه های اصلاح‌شده جدید که متناسب با ذائقه مردم هم باشد ، دور از انتظار نیست.

خیام نکویی ادامه داد: یکی از بازتاب ها این اقدام این است که مازندران از میزان تولید برنج ۴۵ درصدی کشور به بیش از ۶۰ درصد تولید برنج کشور افزایش می یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اجرای الگوی کشت میزان تولید محصولات از ۱۲۵ میلیون تن فعلی به ۱۴۱ میلیون تن در سال ۱۴۰۶ خواهد رسید و این رقم تولید در سال ۱۴۱۰به ۱۵۲میلیون تن و در سال ۱۴۳۰به ۱۷۵میلیون تن خواهد رسید.

خیام نکویی افزود: سیاست های حمایتی و تشویقی باید انجام شود تا کشاورز به کشت رغبت یابد که ۴۰ بسته حمایتی در بودجه سال آینده دیده شده است.

وی ادامه داد: در سند الگوی کشت استان مازندران که امروز رونمایی شد، چهره کشاورزی استان برای ۱۰ سال آینده ترسیم شده است و رییس الگوی کشت مازندران که خود استاندار است ساز و کار اجرایی و زیرساخت های لازم این کار را فراهم می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مجموعه های پژوهشی کشور به شدت ظرفیت حمایتی از الگوی کشت هستند.

خیام نکویی افزود: ۹۵ رقم بذرهای اصلاح شده آماده رونمایی است که اگر این ظرفیت ها به استان ها بیاید تحول ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *