رئیس جمهور در خوزستان؛ توسعه سامانه های نوین آبیاری تاکید شد

پایگاه خبری DA1news: رییس جمهور از امکانات، تجهیزات و خطوط تولید مجموعه صنعتی پاک چوب شوش بازدید کرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، آیت الله سید ابراهیم رییسی روز جمعه در نخستین برنامه از هشتمین سفر خود به خوزستان بعد از ورود به فرودگاه دزفول، در مجموعه صنعتی پاک چوب شهرستان شوش حضور یافت و ضمن بازدید از بخش های مختلف این مجموعه تولیدی، با مدیریت آن در خصوص روند کارها و ظرفیت های تولید و اشتغال آن گفت وگو کرد.

وزیر جهادکشاورزی، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و استاندار خوزستان نیز در این بازدید رییس جمهور را همراهی کردند.

آبیاری نوین زیرسطحی هوشمند در مجتمع کشت و صنعت کارون

بهره‌برداری از اولین طرح «آبیاری نوین زیرسطحی هوشمند» با حضور رییس جمهور در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر از دیگر برنامه های سفر رئیسی به استان خوزستان بود.

 در طرح مکانیزه هوشمند قطره‌ای – زیرسطحی، آبیاری به شیوه مستقیم انجام و به ریشه محصول می‌رسد؛ در واقع آب به سطح زمین داده نمی‌شود و رطوبتی که در کنار ریشه است موجب صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش میزان بهره وری و توزیع مناسب کود و سم می‌شود.

هزینه اجرای این طرح در هر هکتار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است که به صورت آزمایشی(پایلوت) در سطح ۱۱۸ هکتار از اراضی شرکت کشت و صنعت کارون اجرا شده است.

این پروژه در قالب ۲ مرحله(فاز) اجرایی می شود که مرحله اول آن در سطح هزار و ۴۰۰ هکتار و مرحله دوم نیز در سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار اجرا خواهد شد.

استفاده از روش‌های نوین

رییس جمهور ضمن انتقاد از مصرف ۸۰ درصدی آب در بخش کشاورزی و آبیاری اراضی بر توسعه سامانه های نوین و آبیاری زیرسطحی در این بخش تاکید کرد.

 آیت الله سیدابراهیم رییسی  در آیین افتتاح طرح آبیاری زیرسطحی شرکت کشت و صنعت کارون شوشتر، افزود: با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی کشور، اجرای گسترده طرح آبرسانی زیرسطحی در اراضی زراعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه استفاده از این روش علمی موجب کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی می‌شود، گفت: با اجرای این طرح، شاهد کاهش یک سوم میزان مصرف آب و از طرفی افزایش تولید و بهره وری خواهیم بود.

رییس جمهور با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد آب مصرفی کشور مربوط به بخش کشاورزی است، اظهار کرد: اجرای این طرح علمی در کشت و صنعت نیشکر بسیار خوب و تجربه موفقی بود که باید در دیگر بخش‌های کشاورزی به ویژه زمین های زارعی کوچک نیز به کار برده شود.

آیت الله رییسی افزود: با استفاده از روش‌های نوین، هزینه تمام شده اجرای طرح آبیاری زیرسطحی در سطح کشور و برای عموم کشاورزان نیز کاهش یافته و مقرون به صرفه خواهد شد.

نیکبخت در شهرستان دزفول

وزیر کشاورزی روز جمعه با حضور در شهرستان دزفول از طرح‌های مختلف کشاورزی این شهرستان بازدید و در جریان مشکلات قرار گرفت.

محمدعلی نیکبخت روز جمعه در ادامه سفر خود به استان خوزستان از واحد سورتینگ و بسته‌بندی مرکبات، مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کلزای کشت و صنعت شهید رجایی شهرستان دزفول بازدید کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی و دیگر مسوولان جهاد کشاورزی دزفول و خوزستان وزیر را در جریان این بازدیدها همراهی کردند.


تولید و فناوری صنعت چوب

همچنین محمدعلی نیکبخت روز جمعه در آیین افتتاح طرح تولیدی پاک چوب خوزستان، افزود: در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه قرار است زراعت چوب در ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور طی مدت پنج سال اجرا شود.

وی ادامه داد: در این طرح، کشت اوکالیپتوس برای مناطق جنوبی و مناطق گرمسیر کشور به ویژه خوزستان و صنوبر برای مناطق سردسیر در نظر گرفته شده است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: با اجرای این طرح، سالانه ۹۰ هزار هکتار اوکالیپتوس و صنوبر کشت می‌شود که ۷۵ درصد آن شامل اوکالیپتوس است.

نیکبخت افزود: ۸۵ درصد کشت اوکالیپتوس در خوزستان انجام خواهد شد که امید است با اجرای آن زنجیره ارزش کامل و موجب تولید و فناوری صنعت چوب شود.