دکتر فاطمه شیخ: جمع‌آوری ذخایر ژنتیک و ارتباط با کشاورز ضروری است

پایگاه خبری DA1news: رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی استان گلستان گفت: بذر، اصلی‌ترین نهادینه است و سیاست‌گذاری‌ها در سطح کشور به سمت ذخیره سازی بذری  که در نهایت امنیت غذایی را در پی خواهد داشت سوق پیدا کند و از سوی دیگر، ارتباط با کشاورز و معرفی ارقام جدید به کشاورزان ضرورت دارد .

به گزارش خبرنگار اخبار روزانه کشاورزی، دکتر فاطمه شیخ، رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان درباره فعالیت‌هایی تحقیقات بخش زراعی و باغی گفت: اهم فعالیت های ما در بخش باغی بر روی درختان، باغات و آنچه کشاورزان پرورش می‌دهند کار می‌کنیم. همچنین سازگاری هر بذری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 جمع‌آوری  رقم‌های مختلف باغی، چون انجیر، هلو، توت و میوه‌های دیگر از اقدامات جدیدی است که در مرکز تحقیقات گلستان انجام می شود که  این رقم‌ها با نگاه آموزشی به کشاورزیان به صورت کلکسیون گرد آورده‌ایم .

این کارشناس کشاورزی از پژوهش در زمینه  درخت پکان خبر داد و افزود: کارشناسان ما در حال حاضر روی پکان یا گردوی گرمسیری کار می کنند که جزو درخت آجیلی  بوده و محصول آن بسیار گران‌قیمت است. همچنین فعالیت های تحقیقاتی تولید پیوند و پیوندک پکان و کارهای پایه درباره محصول و همچنین پژوهش در خصوص درخت زیتون پرداخته‌ایم. علاوه بر این موارد، تحقیق در خصوص گلخانه‌ها، موضوعی است که با تنش بی آبی، بیشتر از قبل به آن پرداخته می‌شود و ما در بخش تحقیقات زراعی و باغی تلاش می‌کنیم تا از کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند حمایت کنیم .

دکتر فاطمه شیخ با اشاره به تحقیقات در بخش زراعی استان گلستان گفت: در بخش گیاهان زراعی بر روی موضوعاتی چون بِه زراعی، تولید بذر، توسعه فنی و زراعی متمرکز هستیم.

به گفته رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی استان گلستان، در بخش دورگ‌گیری به مقاومت در برابر بیماری، خشکی آخر فصل و افزایش عملکرد توجه شده و  توانسته‌ایم چند رقم جدید را معرفی کنیم. در حال حاضر، 33 رقم گندم و جو داریم که مازاد بر تولید را  به استان های دیگر هم ارسال می‌کنیم.

بذر، اصلی‌ترین نهادینه است

شیخ با اشاره به این‌که هسته اصلی بذری95 درصد اراضی استان در بخش تحقیقات زراعی و باغی تولید می‌شود گفت: بذر، اصلی‌ترین نهادینه است و سیاست‌گذاری‌ها در سطح کشور باید به گونه‌ای باشد که با ذخیره بذری به امنیت غذایی برسیم. بنابراین حفظ منابع ژنتیک و مراقبت از کلکسیون‌ها که لنگرگاه ژن‌های مفید هستند، ضروری است.

وی افزود: در  جهان، توجه به ذخایر ژنتیک از اهمیت بالایی برخوردار است و تنوع ژنتیکی می تواند نشانه اقتدار کشورها باشد و آنها را از تهدیدات زیستی مصون بدارد.

باید با کشاورزان در ارتباط باشیم

 رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی استان گلستان، در خصوص تحقیقات بر روی  دانه های روغنی علی الخصوص سویا گفت: در خصوص دانه های روغنی 7 رقم معرفی شده است و فعالیت درخصوص رقم‌های زودرس متمرکز شده است. علاوه بر این به کارهای «به‌زراعی» می‌پردازیم، همپنین با معرفی «گلرنگ» به عنوان رقم آزاد گرده افشان که دیر رس بوده و درصد روغن پایین دارد سعی در معرفی آن به کشاورزان داریم.

 این استاد دانشگاه، بخش تحقیقات زراعی و باغی استان گلستان در باره معرفی ارقام جدید حبوبات گفت: ، مرکز تحقیقات استان گلستان در بخش ارقام حبوبات موفق به معرفی سه رقم جدید باقلا شده است که پیش از این، تنها یک رقم در کل کشور وجود داشت.  برای مثال رقم «باقلا فیض»، «شادان» که قابلیت برداشت مکانیزه دارد و مقاوم در برابر بیماری‌هاست. «مهتا»  که 20 درصد جیره طیور را تامین می‌کند که استفاده از آن باعث شکست سیکل بیماری‌های غلات، تقویت خاک بوده و برای کشور ارزآوری را درپی خواهد داشت.

 

 

ویدئو کامل این گفت و گو را در کانال آپاراتDA1news.com  ببنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *