دوره آموزش “هیبرداسیون در پنبه، اهمیت و چالش ها” در موسسه تحقیقات پنبه برگزار شد

پایگاه خبری Da1news: دوره آموزش “هیبرداسیون در پنبه، اهمیت و چالش ها” در موسسه تحقیقات پنبه كشور برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، روز یکشنبه 23 بهمن ماه، دوره آموزش “هیبرداسیون در پنبه، اهمیت و چالش ها” توسط خانم دکتر حمید عضو هیات بخش تحقیقات بهنژادی موسسه تحقیقات پنبه کشور در سالن جلسات موسسه برگزار گردید.

روز یکشنبه 23 بهمن ماه، دوره آموزش “هیبرداسیون در پنبه، اهمیت و چالش ها” توسط خانم دکتر حمید عضو هیات بخش تحقیقات بهنژادی موسسه تحقیقات پنبه کشور در سالن جلسات موسسه برگزار گردید. در این وبینار آموزشی که با شرکت محققین و کارشناسان برگزار شد، خانم دکتر حمید در این دوره بیان کردند، استفاده از هتروزیس در تولید ارقام هیبرید سبب افزایش کمیت و کیفیت محصولات زراعی می شود.

هتروزیس یا قدرت هیبرید طبق تعریف برتری عملکرد، اندازه، بنیه یا تولید افراد نسل اول حاصل از تلاقی، در مقایسه با میانگین والدین آنها یا نسبت به بهترین والد می باشد. تأثیرات اصلی استفاده از هیبرید پنبه شامل خودکفایی، ثبات در تولید، بهبود کیفیت الیاف، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد ارزی و توسعه صنعت بذر می باشد. در حال حاضر هیبریدهای پنبه به دو صورت تولید می شوند: روش اول روش مرسوم است که شامل عقیم سازی و گرده افشانی با دست است.

روش دوم استفاده از سیستم نرعقیمی است که روشی کارآمد برای کاهش هزینه عقیم سازی دستی و تضمین خلوص بذر است.

در نشست برگزار شده علاوه بر تاکید بر اهمیت اسفاده از بذور هیبرید و برخورداری از قدرت هتروزیس در برنامه های بهنژادی پنبه، به وضعیت فعلی تولید بذر هیبرید در دنیا تکنیک ها مزایا و محاسن روش های مختلف تولید بذر هیبرید پرداخته شد. در خاتمه موارد ارائه شده در این دوره عملی توسط محققان بحث و تبادل نظر گردید و خانم دکتر حمید به پرسش های مطرح شده محققان و کارشناسان حاضر پاسخگو شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *