بذر ذرت داخلی و وارداتی مورد ارزیابی ژنتیکی و خلوص قرار می‌گیرند

پایگاه خبری DA1news: رامین سلطانی در خصوص آزمایشات پست کنترل بذر ذرت بیان کرد: در این آزمایشات تمامی ژنوتیپ‌ها، ارقام و پایه‌های والدینی که در داخل کشور تولید یا وارد کشور می‌شوند مورد ارزیابی ژنتیکی و خلوص قرار می‌گیرند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، رامین سلطانی ادامه داد: بسیاری از این ارقام داخلی هستند و در فرآیند تولید در هر سال نظارت بر کیفیت ژنتیکی و کنترل کیفی ارقام در مزرعه انجام می‌شود. از شروع انتخاب زمین تا زمانی که بذرهای ذرت برداشت و فرآوری و کیسه گیری شوند. پس از آن در آزمایشگاه ملی بذر که در موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال مستقر است بر مبنای پروتکل‌های ایستا مورد آزمون و تجزیه قرار می‌گیرند.

کارشناس بازرسی مزارع موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال افزود: چنانچه کیفیت بذور مورد آزمون از لحاظ قوه نامیه و خلوص مطابق با استاندارد ملی بذر ذرت باشد، شناسه دریافت کرده و قابلیت آن را دارند تا در بازار مصرف عرضه شوند.

سلطانی اضافه کرد: اصولا بر مبنای پروتکل‌ها برای اینکه اطمینان کافی از کیفیت بذور تولیدی ایجاد شود یا مشکلات سال گذشته آشکار گردد هرساله آزمایشات پست کنترل انجام می‌شود و این آزمایشات به این معنا است که موسسه در سال قبل مزارع را کنترل و گواهی کرده است اما برای اطمینان از عملکرد تولیدکنندگان بذر و بازرسی‌های انجام شده در مزارع، نمونه‌های بذوری را که سال قبل شناسه دریافت کرده‌اند، یا وارد کشور شده‌اند، در مزارع تحقیقاتی خود موسسه کشت شده و بر مبنای پروتکل‌های موجود مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: همه بذور اعم از پایه‌های والدینی یا بذور هیبرید که از طریق پایانه‌های رسمی وارد کشور می‌شوند و یا تولید داخل هستند حتما وارد تست پست کنترل خواهند شد و چنانچه فاقد استاندارد مورد ادعا باشند، از توزیع آن‌ها جلوگیری شده و هشدارهای لازم به تولیدکنندگان یا واردکنندگان داده خواهد شد. علاوه‌بر آن در صورت هرگونه ادعای بدسبزی یا فقدان کیفیت برمبنای نتایج پست کنترل تصمیم‌گیری خواهد شد.

سلطانی توضیح داد: نیاز سالانه کشور به بذر ذرت به طور متوسط حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار تن است که بخش عمده آن در داخل کشور تولید می‌شود. به‌عنوان مثال سال گذشته از حدود ۱۱ هزار تن بذر مورد نیاز زارعین ذرت کار کشور، حدود ۱۰ هزار تن توسط تولیدکنندگان داخلی تولید و گواهی شد و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفت. بخشی از نیاز بذر ذرت طبیعتا از طریق واردات تامین می‌شود.

سلطانی یادآور شد: میزان واردات بذر ذرت در هر سال متفاوت بوده و معمولا بین هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تن واردات ارقام از سایر کشورها با رعایت قوانین وارد و و توزیع می‌شود.

وی افزود: کنترل کیفی مزارع تولید بذر ذرت به طور مستمر انجام می‌شود و چنانچه مزرعه‌ای دچار اختلاط ژنتیکی شود یا سلامت آن مورد تردید و عیرقابل گواهی باشد از چرخه تولید بذر خارج می‌شود. به همین دلیل بذور ذرت تولیدی کشور قابلیت رقابت با هر بذری در هر یک از بازارهای جهانی و منطقه‌ای را دارند.

منبع: ایانا