محمدزاده خبر داد: ۱۳۷ پروژه کشاورزی خراسان شمالی افتتاح می‌شود

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، گفت: ۱۳۷ پروژه در حوزه‌های مختلف در دهه فجر افتتاح می‌‌شود که از این تعداد ۱۱۹ پروژه در حوزه آب و خاک با اعتباری بالغ بر ۱۲۶۵ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، محمد محمدزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان شمالی به اشاره به پروژه‌های قابل افتتاح جهاد کشاورزی در دهه فجر، اظهار داشت: 137پروژه در حوزه‌های مختلف در دهه فجر افتتاح می‌شود که از این تعداد 119 پروژه در حوزه آب و خاک با اعتباری بالغ بر 1265 میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ادامه به سایر طرح‌ها اشاره کرد و گفت: از مجموع این پروژه‌ها 5 طرح در حوزه باغبانی و گلخانه، 4 طرح در حوزه دامپروری، 3 طرح در حوزه صنایع کشاورزی، 3 طرح در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری و طرح‌هایی هم در حوزه‌های طیور، امور عشایر و دامپزشکی به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نقش تسهیلات بانکی در اجرای این طرح‌ها را بسیار مهم دانست و افزود: برای بهره‌برداری از این طرح‌ها در مجموع 371 هزار و 848 میلیارد ریال از تسهلات بانکی استفاده شده که بیشترین این تسهیلات به حوزه باغبانی و گلخانه با مبلغی بالغ بر 190 میلیارد ریال بوده است.

محمدزاده میزان استفاده از اعتبارات ملی را یکی دیگر از نقاط قوت این طرح‌ها دانست و گفت: اعتبارات هزینه شده برای بهره‌برداری از این طرح‌ها مبلغ 3 هزارو 358 میلیارد ریال است که این میزان مبلغ یک هزار و 353 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی است.

وی میزان اشتغال ایجاد ایجاد شده توسط این طرح‌ها را قابل قبول دانست و گفت: با افتتاح این طرح‌ها 936 نفر بصورت مستقیم و 394 نفر بصورت غیر مستقیم جذب فضای کار می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه به خدماتی که به کشاورزان ارائه شده اشاره کرد و افزود: در سال جاری 7 هزار تن بذر جو اصلاح شده در بین کشاورزان توزیع شد که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال قبل 8.22 درصد رشد داشته، همچنین بیش از 54 هزار تن سهمیه کود به کشاورزان استان تخصص داده شد که از این میزان بیش از 40 هزار تن مربوط به کود اوره بوده است.

محمدزاده از افزایش واحدهای پرورش مرغ گوشتی در استان خبر داد و گفت: در حوزه دام و طیور نیز 7 واحد جدید به واحدهای پرورش مرغ گوشتی استان افزوده شده است که هم اکنون 111 واحد فعال در استان در حال فعالیت هستند.

وی در پایان با اشاره به تسهیلات اعطایی به واحدهای دام و طیور اشاره کرد و گفت: قریب به 30 میلیارد ریال تاکنون به واحدهای پرورش طیور تسهیلات اعطا شده که با ارائه این خدمات شاهد رشد 22 درصدی میزان جوجه‌ریزی در مجتمع‌های پرورش مرغ گوشتی هستیم.