آتش‌ در جنگل‌های هیرکانی رودبار مهار شد

به گزارش(DA1NEWS ) اخبار روزانه کشاورزی: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی در استان‌های شمالی با انجام عملیات اطفای حریق زمینی و هوایی مهار شده و درختان آسیب جدی ندیدند.

فرمانده یگان حفاظت جنگل‌ها در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: از ابتدای آذر ماه امسال تاکنون ۲۷ فقره حریق در جنگل‌های هیرکانی در سه استان شمالی روی داده که با انجام عملیات اطفای حریق توسط نیروهای یگان حفاظت و با کمک نیروهای مردمی، هلال احمر، کوهنوردان و یاران طبیعت و اعزام بالگرد به مناطق، مهار شدند.

سرهنگ رضا اکبری افزود: بیشترین آتش‌سوزی در آذر ماه امسال مربوط به استان گیلان با ۱۴ فقره حریق و در مجموع در سطح ۵۲ هکتار بود و اکثر حریق‌ها در همان ساعات اولیه با بهره‌گیری از نیروهای یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مهار شدند.

وی ادامه داد: تنها مشکل در اطفای حریق جنگل‌ها در چند روز گذشته در استان گیلان و مناطق مربوط به شهرستان املش و رستم‌آباد شهرستان رودبار بود و اطفای حریق در املش حدود ۲۴ ساعت و رستم‌آباد چهار روز طول کشید.

اکبری علت طولانی شدن عملیات اطفای حریق در منطقه رستم‌آباد رودبار را شیب زیاد، وقوع حریق در دره‌ها و در چند نقطه و وزش باد عنوان کرد.

وی با بیان این که اطفای حریق در منطقه رستم‌آباد شهرستان رودبار از یکشنیه به طور کامل مهار شده است، تصریح کرد: با توجه به اعلام وضعیت آتش‌سوزی در منطقه توسط یگان حفاظت جنگل‌ها و پیگیری مدیرکل بحران استان گیلان و مدیرکل منابع طبیعی استان، از روز جمعه گذشته دو فروند بالگرد برای اطفای حریق در اختیار قرار گرفت.

فرمانده یگان حفاظت جنگل‌ها در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: در چهار روزی که حریق در جنگل‌های رستم آباد رودبار روی داد، بیش از چهار مرحله اطفای کامل با توجه به شرایط منطقه انجام شد.

وی گفت: به علت سطحی بودن آتش‌سوزی در مناطق جنگلی استان گیلان، تنها درخت‌های خشکیده و شکسته و برگ‌های خشکیده و لاشبرگ درگیر حریق شدند و در حال حاضر هیچ یک از استان‌های شمالی، حریق فعالی در مناطق جنگلی ندارند.

اکبری با اذعان به این که در فصل پاییز و خزان در سطح جنگل‌ها، ظرفیت بالایی برای حریق وجود دارد، توضیح داد: در کف برخی از مناطق جنگل‌های هیرکانی ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر برگ خشکیده و لاشبرگ داریم که با وزش بادهای موسمی، دمای بالا، رطوبت پایین و کاهش بارندگی در چند روز اخیر در استان‌های شمالی ظرفیت حریق را به شدت بالا برده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *