مبارزه شیمیایی با علفهای هرز و آفت سن در۱۲۸ هزار هكتار استان تهران

پایگاه خبری DA1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه عملیات ردیابی و پایش آفات مهم و دیگر عوامل خسارت زای گیاهی همچنان ادامه دارد گفت : بیش از ۱۲۸ هزار هکتار با علفهای هرز و آفت سن در استان تهران مبارزه شیمیایی صورت گرفته است و در سال زراعی جاری تاکنون در مجموع ۱۲۸۳۰۹ هکتار مبارزه با علفهای هرز و آفت سن انجام شده است .

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران شاهرخ آقارفیعی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی بیان داشت: با توجه شرایط جغرافیایی استان تهران و مجاورت مزارع با ارتفاعات قره آغاج ( اماکن سن ) و بالا بودن پتانسیل خسارت این آفت،همواره کنترل و مدیریت سن در تولید از اهمیت زیادی برخوردار است .

وی با اشاره به آغاز عملیات پایش و ردیابی عوامل خسارتزای گیاهی از اسفند ماه با حضور فعال کارشناسان شبکه های مراقبت گفت: هر ساله طی دو مرحله عملیات کنترل سن غلات انجام می شود. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: در مرحله اول سال جاری کنترل شیمیایی از تاریخ ۱۴۰۱/۱/۱۹ با رعایت دستورالعمل های فنی در ۱۶ شهرستان تابعه با حدود ۸۰ هزار هکتار کشت آغاز شد که در این مرحله سطح سمپاشی برای سن مادر ۵۴۴۹۶ و عملیات مبارزه با علف های هرز نیز در سطح ۷۳۸۱۳ هکتار بوده است.

وی در مورد مرحله دوم نیز گفت: در این مرحله با فرا رسیدن زمان مبارزه با پوره سن غلات جهت حفظ محصول و کاهش خسارت ناشی از این آفت سمپاشی عمومی با پوره سن از تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۲ آغاز و در حال حاضر با اولویت مزارع گندم در حال اجراست؛ همچنین به منظور مشارکت فعال بهره برداران اطلاع رسانی لازم از طریق دهیاری ها، شوراها و کشاورزان مددکار با برگزاری جلسات توجیهی نصب بنر، تهیه اطلاعیه، ارسال پیامک و دیدار چهره به چهره با کشاورزان صورت پذیرفت.

آقارفیعی افزود: شبکه های مراقبت و پیش آگاهی علاوه بر آفت سن بیماری های مهم غلات نظیر سیاهک ها، زنگ زرد سفیدک پودری و لکه نواری جو را نیز مورد پایش قرار دادند که در نتیجه حدود ۱۱۷۸ هکتار مزارع آلوده شناسایی شد. وی تصریح کرد: همچنان عملیات ردیابی و پایش آفات مهم و دیگر عوامل خسارت زای گیاهی ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *