تاکید خیام نکویی بر بازنگری و تجمیع رشته‌های تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی

پایگاه خبری DA1news: معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سفر به استان مازندران با تاکید بر بازنگری و تجمیع رشته‌های تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: در این راستا باید تناسب نیاز جامعه و فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات، سید مجتبی خیام نکویی در نشست مشترک با هیات رییسه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری تعداد فارغ التحصیلان بیکار بخش کشاورزی در مقاطع مختلف تحصیلی را چشم‌گیر و معنا دار دانست.

معاون وزیر و رئیس سازمان تات در بازدید از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه پارسال بصورت آزمایشی ۱۰ هکتار از اراضی شالیزاری مازندران به تولید برنج بدون سم اختصاص یافت، گفت: در صورت آمادگی استان ۵۰ هزار هکتار از سطح زیر کشت را امسال به تولید برنج بدون سم اختصاص می‌دهیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی اذعان داشت: کشاورزان نگران بازار خرید این محصول نباشند، زیرا سازمان اتکا متقاضی خرید برنج بدون سم است.

سیدمجتبی خیام نکویی با اشاره به تدوین و ابلاغ سند امنیت غذایی، گفت: یکی از اقدامات در راستای سند امنیت غذایی ارتقای سلامت جامعه می باشد و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و توافق برای تولید محصولات سالم‌تر و با کیفیت‌تر است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به ضرورت خودکفایی در محصولات کشاورزی گفت: براساس سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی، کشور تا ۱۰ سال آینده در محصولات راهبری کشاورزی به خودکفایی می رسد.

بابک مومنی سرپرست سازمان جهادکشاورزی مازندران در جلسه شورای تحقیقات کشاورزی استان مازندران که با حضور سیدمجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات برگزار شد اظهار کرد: استان مازندران با تولید سالیانه بیش از ۷ میلیون تن محصولات کشاورزی، در بین ۱۰ استان اول از لحاظ حجم تولید قرار دارد.

وی با بیان اینکه اگر قرار است برای کشاورزی مازندران و کشور کاری کنیم باید به پروژه های پیشران اقتصادی توجه کنیم تا توسعه پایدار و متوازن را شاهد باشیم، افزود: زمانی می توانیم بگوئیم اقدام مناسب تحقیقاتی برای کشاورزی استان طرح میکنیم که قابلیت انتقال به سطح تولیدی بخش کشاورزی در راستای دانش بنیان نمودن و افزایش بهره وری داشته باشیم.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی مازندران انتقال یافته ها به جامعه کشاورزی را مهم دانست و افزود: در مازندران به رصدخانه کشاورزی نیاز داریم.

مومنی با اشاره به اینکه برای محصولات راهبردی استان نیازمند نظام عرضه درست هستیم، ادامه داد: امروزه جامعه مخاطب محصولات ما به دنبال شناسنامه محصول هستند و این امر نیازمند برنامه راهبردی کلان است تا این اقدام سریعتر انجام شود.

وی ادامه داد: چیزی که کشاورزی را مانند هر فعالیت دیگر سرپا نگه می دارد اقتصاد است و با اقتصادی کردن بخش کشاورزی شاهد جذابیت های اقتصادی در بحث مهار تورم و رشد تولید خواهیم بود.