لزوم مدیریت و مبارزه با بیماری بلاست برنج/سموم توصیه شده

پایگاه خبری Da1news: سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم مدیریت و مبارزه با بیماری بلاست برنج تاکید کرد.

به گزارش مازندپاج، فرید بیگی با اشاره به اینکه بیماری بلاست برنج یکی از بیماری‌های مهم قارچی در مناطق برنج‌خیز است که علایم آن روی برگ به‌صورت لکه‌های بیضی یا دوکی شکل دیده می‌شود، اظهار کرد: مرکز لکه‌ها معمولاً به رنگ خاکستری بوده و حاشیه لکه‌ها قهوه‌ای یا قهوه‌ای متمایل به صورتی است.

وی با بیان اینکه در ارقام حساس در شرایط مرطوب چند لکه بهم متصل شده و سبب سوختگی و پژمردگی برگ‌ها می‌شود، افزود: لکه‌های ایجاد شده روی ساقه، گره و یا دم خوشه سبب پوسیدگی در محل لکه شده و در صورت پیشرفت بیماری، دانه‌ها پوک و سنبله‌ها به‌رنگ سفید مایل به خاکستری درآمده ، میزان محصول کاهش یافته و درصد شکستگی دانه ها هنگام تبدیل افزایش می یابد لذا مدیریت بیماری در قالب مبارزه تلفیقی جهت پیشگیری و کم کردن خسارت بیماری و افزایش کمی و کیفی محصول ضروری است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: در مدیریت مبارزه زراعی با بیماری بلاست برنج، کشت ارقام متحمل و مقاوم، اجتناب از مصرف بیش از حد کودهای ازته، کاشت زود هنگام، از بین بردن علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع و مصرف کودهای پتاسه و سیلیکاته در کاهش میزان آلودگی و خسارت این بیماری بسیار موثر است.

بیگی با بیان اینکه برای ارقام حساس و محلی در صورت لزوم، طی دو مرحله مبارزه شیمیایی توصیه می‌شود، افزود: در مرحله رویشی اواسط پنجه‌زنی تا حداکثر پنجه زنی و مشاهده علائم بیماری روی برگ‌ها و در مرحله زایشی با ظهور 20 تا 25 درصد خوشه‌ها تا قبل از سفت شدن دانه‌ها مبارزه انجام شود.

این مسوول به کشاورزان توصیه کرد برای مدیریت و مبارزه با بیماری بلاست برنج با یکی از سموم توصیه شده مانند تری سیکلازول به میزان 0.5 کیلوگرم، وین به میزان 400 سی سی، ناتیوو به میزان 160 گرم، ویستا به میزان 0.5 کیلوگرم و فوجی وان به میزان 1.25 لیتر و یا کانگ می 200-180 گرم در هکتار استفاده شود.

وی با بیان اینکه باید مبارزه شیمیایی پس از برطرف شدن شبنم انجام شود، گفت: توجه به اطلاعیه های هواشناسی برای اطمینان از عدم بارندگی حداقل به مدت 24 ساعت پس از سمپاشی، خودداری از مصرف سموم تاریخ گذشته، رسوب کرده، دارای نشتی، برچسب مخدوش شده و پلمپ نشده و تهیه سموم از فروشندگی های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور و استفاده از سمپاش مناسب (سمپاش یکصد لیتری موتوری و یا سمپاش پشت تراکتوری) و رعایت میزان محلول مصرفی در هکتار (400 تا 500 لیتر) ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *