رضا بهراملو : بیش از 100هزار پیوند سرشاخه کاری در باغات گردو انجام شده است

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۱۰۱ هزار و ۳۶۵ پیوند سرشاخه کاری در باغات گردوی استان امسال انجام شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی da1news به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، رضا بهراملو افزود: تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۵۵۰ هزار و ۴۲۸ پیوند بر روی درختان باغات گردو استان همدان ایجادشده که با عملکرد و گیرایی خوبی روبرو بوده است.
از سال ۱۳۹۵ در استان همدان طرح سرشاخه کاری درختان گردو آغاز شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: از این تعداد پیوند سرشاخه کاری شده بر روی درختان موجود باغات گردو استان تعداد ۱۰۱ هزار و ۳۶۵ پیوند سرشاخه کاری در سال جاری انجام گرفت. از این تعداد پیوندک ۷۷۷۶۵ مورد پیوندک دولتی و ۲۳۶۰۰ مورد پیوندک آزاد بوده است. با این حجم فعالیت در سال جاری میزان سرشاخه کاری باغات گردوی استان از سال ۱۳۹۵ تا کنون به عدد ۵۵۰ هزار و ۴۲۸ پیوندک رسیده است.
او گفت: در پیوند سرشاخه کاری گردو یا عمل تغییر تاج درختان مسن، نوع رقم تاج درخت را تغییر داده و با این کار کیفیت و میزان عملکرد درخت را افزایش می دهند. افزایش کیفیت محصول، کاهش هزینه کارگری، افزایش مکانیزاسیون، افزایش درآمد بیشتر باغداران گردو و اقتصادی‌تر شدن تولید گردو را می‌توان از مهمترین دلایل سرشاخه کاری درختان گردو برشمرد.
این طرح از اوایل فروردین ماه امسال آغاز و در پایان خردادماه به پایان رسید.
استان همدان با ۱۹ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت گردو در حدود ۱۲ درصد باغات گردو کشور را به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *