احمدی: گلخانه‌ها سهم بسزایی در افزایش بهره‌وری اراضی، نهاده‌های تولید دارند

پایگاه خبری DA1news: همایش یک روزه “ضرورت دریافت QR Code یا شناسه سلامت محصولات کشاورزی به‌منظور صادرات و فروش در میادین میوه و تره بار و همچنین ضرورت شناسنامه دار کردن باغ‌ها” در شهرستان بیضا برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، در این همایش گفت: تمامی تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات گلخانه‌ای باید نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه سماک و سانکا و دریافت کد شناسه سلامت برای محصولات خود اقدام کنند.

محمدجواد احمدی، توضیح داد: با توجه به بحران آب و اهمیت تأمین امنیت غذایی کشور، گلخانه‌ها با ایجاد فضا و شرایط مطلوب برای رشد محصولات کشاورزی، می‌توانند سهم بسزایی در افزایش بهره‌وری اراضی، نهاده‌های تولید، ایجاد اشتغال مولد و ارزآوری ایفا کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در گلخانه امکان کنترل عوامل نامساعد جوی، بیماری‌ها و آفات نسبت به فضای آزاد آسان‌تر است، افزود: با کاهش میزان مصرف سموم در گلخانه، علاوه بر تولید محصول سالم‌تر، محیط‌زیست نیز از تأثیرات مخرب سموم شیمیایی مورداستفاده درروش کشت روباز و سنتی در امان می‌ماند و در این شرایط اخذ شناسه محصول “QR-Code” تسهیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تولید در محیط‌های گلخانه‌ای باید با تولید محصولات در فضای باز رقابت‌پذیر باشد تا بتوانیم کشت محصولات را از مزارع به گلخانه منتقل کنیم که این امر باعث افزایش تولید و مهیا شدن شرایط دریافت کد شناسه محصول “QR-Code” خواهد شد و بهره‌برداران برای صادرات و فروش تولیدات خود دچار مشکل نخواهند شد.

احمدی بابیان اینکه ما می‌توانیم دانش ساخت و تجهیز گلخانه را در اختیار دیگر کشورها قرار ‌دهیم، یادآور شد: در ساخت تخصصی گلخانه‌ها باید از ظرفیت علوم مهندسی کشاورزی برای افزایش بهره‌وری و ارتقای مقاومت سازه‌های گلخانه‌ای استفاده کرد.

وی تأکید کرد: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به دلیل صرفه‌جویی بالا در مصرف آب، در اولویت سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی استان فارس قرار دارد.

منبهع: ایانا