فرزانه بهادری: مرکز تحقیقات سمنان، ید طولایی در تحقیقات گیاهان دارویی دارد

پایگاه خبری DA1news: مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان سمنان در سال 1370 با هدف انجام تحقيقات و پژوهش‌های کاربردي به‌منظور رفع مشکلات بخش منابع طبيعي و امور دام استان آغاز کرد.

این مرکز در مرداد ماه 1395 و پس از ادغام با مرکز آموزش، با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان به کار خود ادامه می دهد.

این مرکز با برخورداری از چهار بخش تحقیقاتی و 3 ایستگاه تحقیقاتی و 3 پایگاه تحقیقاتی به اجرای طرحهای پژوهشی در زمینه تحقیقات جنگل و مرتع، علوم دامی، حفاظت خاک و آبخیزداری، تحقیقات اقتصادی- اجتماعی، زراعت و باغبانی و خاک و آب و  با دارا بودن 3 واحد آموزشی (سمنان، آرادان و دامغان) در حال آموزش دانشجویان و دانش آموزان کشاورزی می باشد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، با دکتر فرزانه بهادری رئیس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان سمنان در خصوص فعالیت های مرکز سمنان در بخش تحقیقات گیاهان دارویی گفت و گویی صورت داده ایم که در پی خواهد آمد؛

رئیس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان سمنان در ابتدای سخنان خود در خصوص فعالیت مرکز در بخش گیاهان دارویی گفت: مرکز تحقیقات استان سمنان ید طولایی در زمینه‌ی گیاهان دارویی دارد.

بهادری اظهار داشت: فلور گیاهان دارویی کل استان کاملا شناسایی شده و همچنین آنالیز اسانس اون‌ها و بسیاری از توده‌های گیاهان دارویی کشور به این استان آنالیز شد که هر کدام از این نمونه ها  می‌تواند در این مجموعه مستقر بشود.

وی ادامه داد: به طور مثال هفتاد و پنج توده از چهارده خانواده آویشن بومی ایران را به صورت کلکسیون زنده در استان سمنان داریم و توسط مرکز تحقیقات مرتب تجدید حیات می شود و سعی داریم و با تقسیم بوته، هرس کردن و جابجایی، این مجموعه را حفظ کنیم.

دکتر فرزانه بهادری گفت: همچنین مرکز تحقیقات استان، بیش از هشت طرح تحقیقاتی در بخش گیاهان دارویی انجام یافته و سه پروژه‌ی دانشجویی دکترا هم هدایت شده است.

وی افزود: از میان هفتاد و پنج توده، در مرحله‌ی اول یازده و در مرحله‌ی بعدی چهار توده به صورت منتخب و خالص سازی شده، چهار جمعیت خالص سازی شده با رعایت فواصل ایزولاسیون کشت شده و  خلوص آنها مورد تایید قرار  گرفته شده و دارای میزان تیمول بسیار بالا است که اگر ما تیمول ولگاریس را در نمونه خارجی آویشن در استان خودمون در حدود پنجاه تا شصت درصد داشتیم ما نمونه‌ی آویشن دنایی توده‌ که در همین استان منتخب شده بود، در کل ایران و با چندین آزمایش و تکرار به صورت پایدار ما میزان تیمول بالای هشتاد درصد را ثبت کردیم.

بهادری افزود: یعنی یک جمعیت خالص سازی شده و با تیمولی بالاتر از نمونه خارجی آن بوده که در این استان وجود داشته و می‌توان به کل کشور معرفی بشود.

رئیس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان سمنان در خصوص فرولاهای در حال انقراض توضیح داد و گفت: در حال حاضر مرکز سمنان بر روی فرولاهای در حال انقراض کار می کند فرولای پرسیکا که کاملا بومی ایران و متاسفانه به خاطر برداشت بی‌رویه‌ در حال انقراض است و مرکز تحقیقات سمنان کارهای بسیار ارزشمندی روی آن انجام داده است.

وی در خصوص فرولاهای در حال انقراض افزود: ما در مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان در صدد احیای این فرولای پرسیکا هستیم و در قالب همکاری با موسسه‌ی جنگل‌ها مراتع پنجاه و سه توده آنغوزه را در این استان آوردیم و یک مجموعه‌ی فاخری ایجاد و بر روی آنها کار می شود.

بهرامی در ادامه گفت: بر روی گیاهانی که از نظر اقتصادی و به صورت چند ساله با هزینه‌ی کارگری کم و به صورت کم آب بر در شرایط ییلاقی استان مستقر شده و کارهای بسیار ارزشمندی انجام شده است.

رئیس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان سمنان افزود: مرکز سمنان برای اولین بار زوفا و زرین گیاه در استان مستقر کرد و در بسیاری از مزارع کشت می شود بخصوص زنان روستایی در این خصوص فعالیت داشته و تولید می‌کنند.

دکتر فریبا بهرامی در خاتمه به راه اندازی پایلوت اسانس و عرقگیری سمنان اشاره کرد و گفت: ما یک پایلوت اسانس و عرقگیری نیمه صنعتی دایر کرده ایم که در نوع خودش در مجموعه‌های تحقیقات کشور کم‌نظیر بشمار می رود که نمونه مشابه آن در موسسه‌ تحقیقات جنگل‌ها و مراتع وجود دارد و این پایلوت اسانس و عرقگیری می تواند به عنوان یک مجموعه‌ای باشد که خرده دهقانان و زنان روستایی که کشت های گیاهان دارویی می‌کنند و این کشت ها به صورت منفرد غیر اقتصادی هستند اما اگر در کنار هم در یک زنجیره قرار بگیرند و در این مجموعه اسانس عرق‌گیری شود و همینطور که با یک واحد فناور مستقر در استان به تبدیل گیاهان دارویی به سردنوش و دمنوش مشغول بکار است در این صورت است که ارزش افزوده‌ی زیادتری ایجاد خواهد شد و زنجیره‌ی ارزش که به دنبال آن هستیم تشکیل خواهد شد.

****

توضیحات سردبیر: به علت طولانی بودن زمان مصاحبه با دکتر فریبا بهرامی رئیس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان سمنان این گفت و شنود در چند بخش منتشر خواهد شد.

و همچنین با تشکر  سرکار خانم حسینی، مسئول روابط عمومی مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان سمنان

 

ویدئو کامل این قسمت از گفت و گو را در کانال آپارات پایگاه خبری DA1news ببینید: