آغاز کشت انواع صیفی‌جات و محصولات جالیزی در استان زنجان

پایگاه خبری DA1news: مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: سالانه حدود ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار تن از انواع محصولات زراعی تولید می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از ایسنا سعید ناصروفائی ، با اشاره به اینکه سالانه در ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی و زمین‌های کشاورزی استان انواع محصولات کشت می‌شود، اظهار کرد: از این میزان، ۹۰ هزار هکتار مرتبط به کشت بهاره است. البته در سال زراعی جاری ۵۱۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت محصول گوجه‌فرنگی خواهد رفت.

وی با اشاره به ابلاغ پیش‌بینی تولید ۲۹۸ هزار تن گوجه فرنگی جهت اجرا، ادامه داد: کشت این محصول در طارم آغاز شده است

وفایی با بیان اینکه کشت‌های بهاره استان زنجان نیز شامل محصولاتی از قبیل جو بهاره، برنج، عدس، نخود، لوبیا و دانه های روغنی از جمله گلرنگ، سبزی و صیفی شامل سیب زمینی و پیاز است، اضافه کرد: سالانه ۵۸۰ هزار تن محصولات باغی به ارزش بالغ بر ۱۸۳ هزار و ۷۰ میلیارد ریال در این استان تولید می‌شود.

این مسئول با اشاره به ۱۰۰ هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی در استان، بیان کرد: کشت همه محصولات کشاورزی در این استان به جز گندم و جو به صورت نشایی و پیوندی هم انجام می‌شود، حتی محصول پیاز که آب زیادی مصرف می‌کند می‌تواند به صورت نشایی کشت شود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه کشت پیاز در اسفندماه به اتمام رسیده است، خاطرنشان کرد: سال زارعی گذشته در حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان زنجان زیر کشت نشائی پیاز رفته بود، لذا توسعه کشت نشایی پیاز جزء برنامه‌های اولویت‌دار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان است.

گفتنی است طبق برنامه ابلاغی از وزارت جهاد کشاورزی امسال نیز همچون سال‌های گذشته ۲۶۵۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت برنج می‌رود.

به گفته مسئولان جهادکشاورزی زنجان، کشت بهاره حدود ۲۰ درصد از سطح زیرکشت کل استان را شامل می‌شود که با تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول، نقش مهمی در تامین نیازهای غذایی استان، امنیت و سلامت غذایی ایفا می‌کند.

کشت بهاره با پایان یافتن کشت پاییزه و انتظاری آغاز می‌شود و از اواسط اسفندماه کشت پیاز و دانه‌های روغنی اعم از گلرنگ، نخود و عدس در اراضی دیم استان آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، انواع صیفی‌جات و محصولات جالیزی اعم از پیاز، گوجه فرنگی، هندوانه و خربزه دانه‌های روغنی مانند گلرنگ، حبوبات و علوفه و گیاهان صنعتی چغندر قند و کنجد محصولاتی هستند که کشت آن‌ها در اراضی زراعی استان زنجان در فصل بهار صورت می‌گیرد.

گفتی است بقیه محصولات نیز به تدریج حسب شرایط اقلیمی و آب و هوایی طی روزها و ماه‌های آتی تا خردادماه در شهرستان‌های تابعه کشت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *