كتاب جمع آوری منابع ژنتیكی گیاهی (راهنمای فنی) منتشر شد

پایگاه خبری DA1news: كتاب جمع آوری منابع ژنتیكی گیاهی (راهنمای فنی) با همت و مشاركت اندیشمندان و اعضای هیات علمی بخش تحقیقات ژنتیك و بانك ژن گیاهی ملی ایران تالیف و منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، کتاب جمع آوری منابع ژنتیکی گیاهی ( راهنمای فنی ) با همت و مشارکت اندیشمندان و اعضای هیات علمی بخش ژنتیک و بانک ژن گیاهی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سرکار خانم دکتر فرنگیس قنواتی، دکتر احمد عباسی مقدم و دکتر محمد عباسعلی تالیف شد.
منابع ژنتیکی یکی از پایه های اصلی تولیدات غذایی می باشند که تاثیر بالایی در امنیت غذایی دارند. در فضای تنش های زیستی ناشی از تغییرات اقلیمی و فعالیت های انسانی جمع آوری تنوع منابع ژنتیکی گیاهی جهت حفاظت، نگهداری و بهره برداری بسیار ضروری و حائز اهمیت است.‌

به گفته دکتر احمد عباسی مقدم عضو هیات علمی بخش تحقیقات ژنتیک و بانک ژن گیاهی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ، این کتاب اولین منبع علمی است که به زبان فارسی ، روش های جمع‌آوری منابع ژنتیکی گیاهی را قدم به قدم آموزش داده است .
دکتر عباسی مقدم گفت : مطالب ارائه‌شده براساس استانداردهای جهانی و تجارب نگارندگان تنظیم و در برگیرنده 13 فصل و یک گزارش موردی از جمع آوری منابع ژنیک گیاهی است.
– در فصل 1 و 2 ضمن بیان اهداف و انواع ماموریت، جزئیات برنامه و موارد مربوط به پشتیبانی ماموریت جمع آوری منابع ژنتیکی گیاهی اشاره شده است.
– فصل های 3 و 4 به راهبرد جمع آوری بذر گیاهان زراعی و وحشی و همچنین قطعات تکثیر غیر جنسی از جمله محصولات ریشه‌ای، غده‌ای، درختان میوه اختصاص یافته است.
– فصل 5، 6 و 7 به راهبرد جمع آوری و تشکیل بانک گرده و DNA و روشهای حفاظت درون شیشه ای و فراسرد گیاهان پرداخته است.
– شرح کامل روش های جمع‌آوری نمونۀ هرباریومی، شناسایی گیاه و مستندسازی نمونه های جمع آوری شده در فصل 8 آمده است.
– فصل 9 به لزوم مستندسازی دانش بومی مرتبط با منابع ژنتیکی گیاهی و روش های مربوطه اشاره شده است.
– فصل 10 و 11 به روش های جمع آوری ریزسازواره های مرتبط با منابع ژنتیک گیاهی و جوانب تاثیر آن ها بر سلامت ژرم پلاسم اختصاص داده شده است.
– در فصل 12 شرح جامعی از سامانۀ اطلاعات جغرافیایی و روش های سنجش از دور در جمع‌آوری منابع ژنتیکی گیاهی آمده است.
– موارد مرتبط با نحوه نگارش گزارش ماموریت جمع آوری به تفصیل در فصل 13 ذکر شده است. بخش پایانی کتاب جزئیات یک برنامه جمع آوری انجام شده برای ملموس تر بودن موارد مطرح شده اختصاص دارد.