رییس تحقیقات غلات عنوان کرد: 127 رقم گندم نان، حاصل 90 سال تحقیق مستمر

پایگاه خبری DA1news: حاصل 90 سال تحقیق مستمر و بالنده در زمینه غلات، معرفی تعداد 127 رقم گندم نان، 44 رقم جو، 13 رقم گندم دوروم، 4 رقم تریتیکاله و 1 رقم چاودار بوده است.
به گزارش پایگاه خبری DA1news، دکتر توحید نجفی میرک رییس بخش تحقیقات غلات موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: مسئوليت مديريت، برنامه ريزي، اجرا و نظارت بر پژوهش هاي به نژادي، به زراعي، بيماري ها و كيفيت غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو، تريتيكاله و چاودار) و توليد بذور پرورشي گندم و جو آبي مورد نياز كشور را در كرج و 20 مركز تحقيقات كشاورزي و 33 ايستگاه تحقيقاتي در چهار اقليم گرم و مرطوب شمال (Zone I)، گرم و خشك جنوب (Zone II) ، معتدل (Zone III) و سرد (Zone IV) بر عهده دارد.
دکتر میرک رییس بخش غلات در ششمین تور رسانه ای دانش بنیان سازمان تات ضمن توضیح فعالیت ها و دستاوردهای بخش غلات ضمن خوشامدگویی به خبرنگاران و رسانه های حاضر در این تور گفت: تحقیقات غلات در ایران از سال 1309 شمسى با اقداماتى در زمینه جمع آورى توده هاى بومى گندم از نقاط مختلف کشور و مطالعه آنها در کرج آغاز گرديد. از سال 1315 برنامه هاى اصلاح بذر غلات بر پایه صحیح ترى استوار گرديد و مطالعاتى که بر روى 5100 لینه خالص گندم و جو در مدرسه عالى فلاحت کرج انجام گرفته بود، منتج به پیدایش ارقام گندم شاه پسند، عطائى و نیز جو کالیفرنیايي گرديد. كاشت گندم شاه پسند به دليل پر محصول بودن و داشتن صفات مطلوب زراعي ابتدا در منطقه ساوجبلاغ و سپس در ساير نقاط معتدله سردسير فلات مركزي توسعه يافت. در ادامه مطالعات مذكور رقم گندم موسوم به “4820 ” كه براي كشت در منطقه گرگان و مازندران مناسب بود، از بين گندم هاي دريافتي از مناطق شمالي آفريقا انتخاب گرديد.
وی همچنین در باره تاریخچه بخش تحقیقات غلات افزود: از سال 1327 با جدا شدن دانشکده کشاورزى کرج از وزارت کشاورزى مطالعات مربوط به جمع آورى و آزمایش توده هاى بومى گندم و جو در بنگاه اصلاح نباتات کرج متمرکز گرديد و به تدریج و بخصوص پس از شروع همکارى هاى مشترك با سازمان خواربار و کشاورزى جهانى (فائو) این فعالیت ها گسترش یافت.
دکتر میرک گفت: همكاري هاي علمي-فني وزارت كشاورزي با فائو در زمينه اصلاح بذر غلات از سال 1331 آغاز و تا سال 1347 ادامه يافت. كوشش هاي آقاي دكتر كوكوك اولين كارشناس فائو از سال 1331 تا 1333 در زمينه جمع آوري و تهيه كلكسيوني شامل 441 نمونه گندم و 105 نمونه جو و تهيه نقشه پراكنش جغرافيايي گونه هاي غلات در ايران بسيار ارزنده بود. آقاي دكتر مودرا از سال 1333 تا 1347 به عنوان كارشناس اصلاح بذر غلات و مدير طرح مشترك اصلاح بذر گندم و جو بين وزارت كشاورزي و فائو انجام وظيفه نمود.
وی افزود: از سال 1340 به بعد با اعزام كارآموزان ايراني به مراكز تحقيقات بين المللي، پايه محكمي براي انجام تحقيقات غلات گذاشته شد و با مراجعت آنان به كشور و استقرار آنها در ايستگاه هاي تحقيقاتي مناطق مختلف كشور حاصل كار پربارتر گرديد.
رییس بخش غلات در خصوص اهداف و وظایف موسسه گفت: مهمترین اهداف بخش تحقیقات غلات اصلاح و معرفي ارقام گندم نان، گندم دوروم، جو، تريتيكاله و چاودار با خصوصيات زير می باشد:
• پتانسيل ژنتيكي عملكرد بالا با سازگاري عمومي و خصوصي و پايداري عملكرد
• مقاومت (تحمل) به تنش هاي زنده و غير زنده
• كيفيت مطلوب آرد براي تهيه نان، سمولينا براي فرآورده هاي ماكاروني، علوفه و دانه براي تعليف دام و تغذيه طيور و مالت براي مصارف نوشابه
برخی از راهکارهایی که به منظور رسیدن به اهداف مورد نظر این بخش انجام می شود، عبارتند از:
• تعيين سازگاري عمومي و خصوصي و پايداري عملكرد در لاين ها و ارقام پيشرفته
• تعيين قابليت تركيب پذيري عمومي و خصوصي و برآورد توارث پذيري صفات مختلف
• شناسايي، تعيين نژاد و توان بيماريزايي بيماري هاي مهم غلات در مناطق مختلف كشور
• ارزيابي ژرم پلاسم هاي گندم و جو جهت تعيين منابع مقاومت به تنش هاي زنده و غير زنده
• ارزيابي كيفيت گندم نان، دوروم و جو
• ارزيابي و تعيين تنوع ژنتيكي در كلكسيون ژرم پلاسم غلات بر اساس نشانگرهاي بيوشيميايي و سيتولوژيكي
• همكاري با مراكز بين المللي تحقيقات كشاورزي نظير CIMMYT و ICARDA و برنامه ملي ساير كشورها مانند چين، روسيه، فرانسه، مجارستان، هندوستان و تركيه و ارزيابي ژرم پلاسم هاي دريافتي از آنها وارتباط علمی و تحقیقاتی با دانشگاه هاي داخل و خارج كشور.

ویدئو این گفت و گو در کانال آپاراتDA1news.com را ببنید:

 

پایش کیفیت گندم در آزمایشگاه شیمی و تکنولوژی بخش تحقیقات غلات
در ادامه بازدید از بخش تحقیقات غلات خانم دکتر فریبا نقی پور مسئول آزمایشگاه شیمی و تکنولوژی غلات در خصوص فعالیت های انجام شده در این آزمایشگاه به خبرنگار ما گفت: وظیفه ما در این آزمایشگاه پایش و آزمایش گندم های سراسر کشور است.
وی افزود: نمونه گندم های برداشت شده سراسر کشور به این آزمایشگاه آورده می شود و ما این نمونه ها را از لحاظ کیفیت بررسی می شود.
دکتر نقی پور گفت: در آزمایش های به عمل آمده کیفیت ارقام بررسی شده و تغییرات کیفیتی را بررسی و با در نظر گرفتن نقشه های پهنه بندی موجود کیفیت، نتایج به دست آمده را در اختیار مسئولین قرار می دهیم.
وی گفت: بر اساس نتایج به دست آمده این بخش تمامی تصمیم های بالادستی اعم از تخصیص کود و ارقام بذری و همچنین جایگزین ارقام بذور و یا توزیع یکنواخت گندم در کشور از تصمیماتی است که نتیجه آزمایش ها و گزارش های به دست آمده توسط ما حاصل می شود.

ویدئو این گفت و گو در کانال آپاراتDA1news.com را ببنید: