300 روز آفتابی در كشور؛ پتانسیلی در راستای توسعه بخش كشاورزی

پایگاه خبری Da1news: رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، با اشاره به اجرایی‌شدن سند ملی الگوی کشت پس از ۵۱ سال در کشور گفت: با اجرای این سند، سطح زیرکشت محصولات کشاورزی و تولیدات آن افزایش می یابد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات؛ سید مجتبی خیام نکویی در گردهمایی ملی مسئولان بخش‌های تحقیقاتی اجرایی آبخیزداری کشور که در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد، چشم‌انداز اجرایی سند ملی الگوی کشت را دستیابی به امنیت غذایی پایدار و رسیدن به حاکمیت و اقتدار غذایی عنوان کرد و گفت: الگوهای آبخیزداری بسیار خوبی توسط پژوهشکده حفاظت آبخیزداری آب و خاک انجام‌ شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی نگاه راهبردی در انجام فعالیت‌های پژوهشکده را ضروری خواند و توجه به نقش آفرینی پژوهشکده خاک و آبخیزداری در سطح ملی و پاسخگو بودن در قبال چالش‌های اولویت‌دار بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور را مورد تاکید قرار داد.

رئیس سازمان تات با تاکید بر هماهنگی درون سازمانی و درون وزارتی برای مدیریت منابع طبیعی گفت: هماهنگی بخش اجرا و تحقیقات در راستای بهره مندی از ظرفیت های منابع طبیعی کشور مثمر ثمر خواهد بود.
خیام نکویی با اشاره به طبقه بندی وظایف موسسات و مراکز تحقیقاتی ملی سازمان تات؛ بر ضرورت احصاء و تلاش در جهت رفع چالش‌ها و مشکلات جاری بخش کشاورزی تاکید کرد.
وی بر تشکیل شورای راهبردی در راستای همسویی تحقیقات با نیازهای بخش اجرا تأکید کرد و گفت: مدیریت منابع طبیعی و اقدامات متناسب با آن به منظور اجرای طرح‌های الگویی در هر استان ضروری است.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به تنوع زیستی بالا با 300 روز آفتابی در کشور گفت: ایران کشوری است که از ۱۳ اقلیم دنیا ۱۱ اقلیم آن را دارد و همزمان چهار اقلیم در ایران وجود دارد و این ظرفیت باعث می شود در کل سال تولیدات متنوعی در بخش کشاورزی داشته باشیم.
وی افزود: تدابیر مبتنی بر مستندات علمی برای کاهش اثرات تغییر اقلیم و چالش‌های آب ضروری است.
وی امنیت زیستی را در گرو مشارکت مردم و آگاهی‌بخشی در این زمینه عنوان کرد و گفت : اولویت بندی برنامه های حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری باید در راستای پیشبرد اهداف و برنامه ها باشد.
رئیس سازمان تات با تاکید برارتقای ضریب امنیت زیستی و امنیت غذایی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت نیروهای استخدامی جدید و نخبگانی سازمان تات می تواند در راستای حل مشکلات آبخیز داری منجر به نتایج سودمندی شود.

وی آینده پژوهی حوزه خاک را جز ارکان و برنامه های پژوهشکده حفاظت و آبخیزداری دانست و بر تعامل با مسولان ملی و استانی به عنوان وظایف روسای موسسات و مراکز تحقیقاتی تابعه سازمان تات تاکید کرد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات نیز با تاکید بر اولویت‌بندی مسائل پژوهشی گفت:همکاری مؤسسات مختلف در اجرای طرح‌های تحقیقاتی نیز ضروری است و کارهای تحقیقاتی باید به صورت اشتراکی بین مؤسسات انجام شود.
جعفری با اشاره به اینکه آیین‌نامه ترفیع اعضای هیئت‌علمی نیز باید بر اساس اولویت‌های پژوهشی و حل مسئله‌ها اعمال شود، گفت: گردآوری افراد با تجربه از طریق گزارش‌های تحلیلی نیز ضرورت دارد.
و ی با اشاره به اینکه مشتری‌ یافته‌های تحقیقاتی آبخیزداری بخش دولتی است، خواستار تعیین تکلیف اراضی ایستگاه‌های پخش سیلاب بر آبخوان و تعیین مالکیت آنها شد.
جعفری همچنین به ضرورت عمق بخشی بر پروژه‌ها و برگزاری جلسات راهبردی بین منابع طبیعی و سازمان تات برای دستیابی به افزایش تعاملات در زمینه آبخیزداری تأکید کرد.