خیام نکویی: نوآوری مهمترین مولفه انقلاب بهره وری است

پایگاه خبری DA1news: نشست افتتاحیه رویداد نوآوری بهره‌ور در حوزه کشاورزی به میزبانی سازمان ملی بهره‌وری ایران برگزار شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات، معاون وزیر جهاد کشاورزی در رویداد نوآوری بهره‌ور در حوزه كشاورزی با تأکید بر ضرورت توجه به نوآوری بهره‌ور در حوزه کشاورزی، گفت: مقدمه امنیت ملی، امنیت غذایی است، در واقع غذا ابزاری است برای تسلط بر کشورها، همان‌طور که جنگ روسیه و اوکراین باعث شد قیمت برخی محصولات تولیدی 140 درصد افزایش یابد.
سیدمجتبی خیام نکویی با اشاره به اینکه فراهمی، دسترسی، سلامت و کیفیت و پایداری چهار مؤلفه اصلی امنیت غذایی هستند، گفت: با توجه به ویژگی‌های منحصر به‌فرد بخش کشاورزی در ایران و ظرفیتی که وجود دارد می‌توان در این بخش انقلاب بهره‌وری ایجاد کرد که مهم‌ترین مؤلفه آن، نوآوری است.
وی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی گفت: با توجه به منابع محدود بخش کشاورزی گزینه دیگری جز بهره‌وری نداریم.
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز در این نشست، هدف از برگزاری این رویداد را جریان‌سازی ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی دانست و افزود: در سال حدود 135 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که 25 میلیون تن در طول زنجیره تأمین تلف می‌شود؛ در حالی که با این میزان هدر رفت می‌توان بیش از 16 میلیون نفر را تغذیه کرد.
میرسامان پیشوائی نیز با بیان اینکه 9 میلیارد متر مکعب آب برای تولید محصولات کشاورزی هدر می‌رود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور متوسط برداشت گندم در هر هکتار حدود 4 تن است که در سایه نوآوری و فناوری می‌توان این میزان را افزایش داد.
شایان ذکر است، هدف از برگزاری این رویداد که با همکاری سازمان ملی بهره‌وری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود، به کارگیری دستاوردهای رویداد در حوزه کشاورزی کشور و حل مسائل این حوزه عنوان شده است.
گفتنی است این سلسله رویدادها در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به اقتصاد دانش‌بنیان و تأکید رئیس‌جمهور بر افزایش رشد اقتصادی کشور از مسیر بهره‌وری و با هدف آگاه‌‌سازی از راهكارهای اجرایی نوآوری بهره‌‌ور و جذب مشارکت متخصصان حوزه صنعت، دانشگاه و همچنین ایجاد انگیزه در ایده‌‌پردازان به‌منظور همراهی هرچه بیشتر آنها در مسیر حل مسائل اصلی و با ‌‌اولویت کشور طراحی و اجرا می‌شود.
مراکز رشد و شتاب‌‌دهنده، پارك‌های علم و فناوری، شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان و فناورمحور، دفاتر ارتباط با صنعت، پژوهشکده‌‌ها، اندیشکده‌‌ها و انجمن‌‌های علمی و تخصصی مرتبط با محورهای هر رویداد، نهادهای حاکمیتی و دستگاه‌های اجرایی کشور، نهادهای غیرحاکمیتی شامل مراکز علمی-پژوهشی، انجمن‌های تخصصی بهره‌وری و بنگاه‌های اقتصادی، از جمله مخاطبان این رویداد به شمار می‌آیند.