خیام نکویی تاکید کرد: لزوم ردیف اعتباری مستقل برای اجرای سند امنیت غذایی

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان تات گفت: مهم‌تر از تدوین و ابلاغ سند امنیت غذایی، اجرای آن است و اجرایی سازی سند مستلزم ردیف اعتباری مستقل است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات؛ سید مجتبی خیام نکویی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با موضوع بررسی سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی گفت: تا قبل از سال ۱۹۸۶ منظور از تامین امنیت غذایی تامین غذای مورد نیاز هر کشوری بود و این در حالی است که امروز امنیت غذایی ابعاد مختلفی از نظر فیزیکی و اقتصادی به خود اختصاص داده است.
وی افزود: زمانی امنیت غذایی در یک کشور معنا دارد که مردم در طول شبانه روز به غذا‌ی کافی، حلال و مغذی برای یک زندگی فعال دسترسی داشته باشند و تحت یک رژیم غذایی نیاز‌های خودشان را تامین کنند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ما در افق هزار و چهارصد و یازده یعنی ۱۰ سال دیگر در بسیاری از محصولات راهبردی یا در آستانه خودکفایی قرار خواهیم گرفت یا خودکفایی کامل به وجود می‌آید.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تامین و دسترسی مردم به غذای مورد نیازشان، را امنیت غذایی دانست.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی؛ فراهمی را یکی از ابعاد امنیت غذایی بیان کرد و گفت: مقصود از فراهمی این است که کشور‌ها بتوانند برمبنای تولید داخلی یا تجارت یا از طریق کشت فراسرزمینی این غذا را برای مردم شان تامین کنند.
وی با اشاره به بعد دسترسی امنیت غذایی ادامه داد: زمانی که مردم از نظر اقتصادی بتوانند به غذای کافی دسترسی داشته باشند، امنیت غذایی محقق شده است.
رئیس سازمان تات با اشاره به اینکه در حوزه امنیت غذایی به یک سند جامع نیاز داشتیم افزود: سند ملی دانش بنیان امنیت غذای با ریل گذاری ده ساله برای اولین بار پس از چهل و چهار سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه امنیت غذایی اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به الگوی کشت مبتنی بر آمایش سرزمینی، که در سند هم به آن اشاره شده است، افزود: الگوی کشت دو مولفه اصلی افزایش بهره وری و مطلوبیت سازی را دارد و ما با افزایش بهره وری با توجه به مطلوبیت سازی و افزایش ضریب نفود دانش شاهد اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی خواهیم بود.

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای DA1news کلیک نمایید