برنامه رویش و سخنان علیپور درباره مدیریت و مبارزه با کرم برگخوار پاییزه

پایگاه خبری DA1news: در خبرها آمده بود که مهرماه امسال شروع و پیدایش آفتی بنام كرم برگخوار پائيزه در کرمان گزارش داده شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، ورود این آفت خارجی باعث خسارت های زیادی به مزارع استان های کرمان، جنوب کرمان، فارس هرمزگان و سیستان بلوچستان دیده .

تفاوت این آفت از دیگر آفت ها در نوع خسارت و تغذیه است که با از بین بردن برگ و ورود به ساقه های گیاه از دانه های آن نیز تغذیه می کند.

بر همین اساس برنامه تلویزیونی رویش شبکه آموزش سیما، برنامه ای با موضوع مدیریت کرم برگخوار پاییزه در مزارع تهیه و پخش کرده است.

مهمان ویژه این برنامه دکتر یداله علیپور، مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص ورود، مدیریت و مبارزه با این آفت مواردی ارائه کرد که قسمتی هایی از آن را منتشر می کنیم.

علی پور در ابتدای این برنامه گفت: در ابتدای شروع و رویت كرم برگخوار پائيزه در کرمان، دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات کشور با تشکیل جلسه و حضور در مناطق شیوع و طغیان این آفت به مدیریت و مبارزه با آن برنامه ریزی، آموزش و توریج مبارزه با آن پرداخت.

مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات کشور گفت: كرم برگخوار پائيزه يكي از آفات مهم كشورهاي حوزه امريكاي شمالي،مركزي و جنوبي مي باشد، خسـارت آفـت در ۲۰۱۶-۲۰۱۸ حدود دو ميليارد گزارش شده است، اين آفت در مراحل مختلف بـه گيـاه ميزبـان خسـارت وارد مـي %۳۳ راندمان محصول را افزايش داده است ، ميزان خسارت آفت در آفريقا در طي سال هـاي محصولات كشاورزي از جمله ذرت ايجاد نموده است، در مزارع ذرت نيكاراگوئه مبارزه شيميائي بر عليـه ايـن آفـت مناطق مختلف نوسان زيادي داشته و تراكم شديدآن بسيار خسارتزا است، در بعضي مناطق خسارت عمده اي روي نمايد ، در گياه ذرت ،برگ ، خوشه هاي انتهائي و ميوه آن مورد حمله اين آفت قرار ميگيرد.

وی ادامه داد: بـا توجه به اهميت آفت مذكور در ليست آفات قرنطينه اي ايران و بسياري از كشورها قرار گرفته است..
علیپور افزود: اولين بار در اوايل سال ۲۰۱۶ در بخش هاي غربي و مركزي آفريقا تأييد شد. از آن به بعد به سرعت گسـترش يافتـه و در حال حاضر ميليون ها هكتار ذرت و سورگوم را در ۴۴ كشور قاره آفريقا به وسعتي بيش از ۲۲ ميليون كيلـومتر مربع را آلوده كرده است. با توجه به تحر ؛ زياد، احتمال دارد همچنان گسترش يابد و به شمال آفريقا، جنوب اروپـا و خاور نزديك برسد. به عنوان يك آفت مهم ذرت، باعث ايجاد نگراني شديدي در ميان كشاورزان، جوامع و دولت ها شده است.

وی اظهار داشت: لاروهاي كرم برگخوار پاييزه قادر به تغذيه بيش از ۸۰ گونه گياهي ديگر(علاوه بر ذرت) ، از جملـه بـرنج، زمين هاي زراعي اين قاره ع را تشكيل مي دهند. ذرت مهم ترين منبع تغذيه و پروتئين مورد نياز حدود ۳۰۰ در قاره آفريقا حدود ۳۷ ميليون هكتار از زمين هاي كشاورزي زير كشت ذرت وجود دارد كه حدود ۲۴ درصد كل سورگوم، ارزن، نيشكر، محصولات گياهي و پنبه هستند. ميليون نفر در آفريقا مي باشد.
از دست دادن راندمان يك محصول كليدي مانند ذرت ناشي از خسارت برگخوار پاييزه تاثير قابل توجهي در امنيت ها كمتر استفاده مي كنند. ذرت به طور معمول براي مصارف شخصي كشت مي شود آنها اغلب از سيستم هاي كشت مخلوط، دانه هاي ذخيره شده از گونه هاي محلي استفاده مي كنند و از آفت كش غذايي آفريقا دارد: كاهش ۲۰ درصدي عملكرد ذرت در اثر آلودگي به كرم برگخوار پاييزه سبب كاهش توليد سالانه در آفريقا كه تقريبا معادل ۱۶ ميليون تن در سال مي شود. ارزش تخميني آن چيزي حدود ۴۸۰۰ ميليون دلار برآورد مي شود. اين مقدار تأثير بسزايي بر روي مواد غذايي خانگي و امنيت تغذيه و معيشت خانوار دارد.

این برنامه تلویزیونی را در آدرس زیر ببینید:

https://telewebion.com/episode/0xacacae9