پایانه مرزی دوغارون؛ صادرات ۶۷ هزار تن محصول کشاورزی به افغانستان

پایگاه خبری DA1news: سرپرست فرمانداری تایباد واقع در شرق خراسان رضوی گفت: ۶۷ هزار تن انواع محصولات کشاورزی از ابتدای امسال تا پایانه دی‌ماه از پایانه مرزی دوغارون این شهرستان به افغانستان صادر شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، مهدی شیردل طی گفت و گویی اعلام کرد: این میزان محصول کشاورزی شامل ۳۵ هزار تن سیب زمینی، ۱۰ هزار و ۷۰۰ تن سیب درختی، سه هزار و ۵۰۰ تن پرتقال و ۱۷ هزار و ۸۰۰ تن سایر محصولات است.

وی ادامه داد: همچنین در همین بازه زمانی، ۳۰ هزار و ۵۰۰ تن محصول کشاورزی به سمت افغانستان ترانزیت شده است که کنجد، کشمش، ماش و انواع دانه های روغنی از مهمترین این محصولات است.

سرپرست فرمانداری تایباد به واردات محصولات کشاورزی از افغانستان به پایانه مرزی دوغارون اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن کشمش، کنجد، برنج و دانه های گیاهی از افغانستان وارد پایانه مرزی دوغارون شده است.

وی با بیان اینکه برای ۱۰۰ درصد کامیونهای افغانستانی و ایرانی گواهی بهداشتی صادر می شود، افزود: روزانه افزون بر ۳۰ دستگاه کامیون افغانستانی انواع محصولات کشاورزی را از دوغارون به افغانستان صادر می کنند که افزایش این تعداد کامیون بستگی به بازار این کشور همسایه دارد.

شیردل بیان کرد: سال گذشته بیشترین مقصد کالاهای ترانزیت شده افغانستانی به مقصد کشور عراق به وزن ۲۰ هزار و ۸۰۰ تن، امارات ۹ هزار و ۵۰۰ تن و ترکیه سه هزار و ۷۰۰ تن محصول خشکبار بود.

وی اضافه کرد: گمرک مرزی دوغارون با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال یکی از کانونهای اقتصادی شرق کشور است که صادرات کالا از این منطقه به افغانستان نقش زیادی در تامین اقلام مورد نیاز این کشور دارد.

پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

منبع: ایرنا