نکاتی در باره پرورش گیاه در خانه/ باغبانی کانتینری چرا و چگونه؟!

پایگاه خبری DA1news: باغبانی کانتینری یک راه محبوب و مفید برای باغبانی است. از گلدان های منفرد گرفته تا جعبه های بالکن یا تخت های مرتفع، تقریباً هر چیزی را می توانید در ظروف پرورش دهید.

منافع برای شما

  • فضای باز یا داخلی شما هرچه که باشد، می توانید گیاهان را در ظروف بکارید و از احساس رفاه ناشی از پرورش زندگی لذت ببرید.
  • رشد در ظروف به برنامه ریزی و تلاش فیزیکی کمتری نسبت به رشد در زمین نیاز دارد
  • مراقبت از گیاهان نیاز به سطوح مختلف فعالیت، توسعه مهارت های حرکتی ظریف و درشت دارد
  • شما می توانید با باغبانی ظرفی بسیار خلاق باشید و انواع ظروف و گیاهانی را که بیشتر می خواهید رشد دهید انتخاب کنید

دلایل خوبی برای رشد گیاهان در ظروف وجود دارد. بسیاری از باغبانان مخلوطی از گیاهان را در زمین و در گلدان دارند. باغبانی کانتینری خوب است زیرا:

  • می توانید اندازه ظرف را متناسب با فضای خود پیدا کنید. این می تواند یک تخت بزرگ بلند شده در بیرون باشد یا یک گلدان کوچک که به یک قطعه مرکزی روی میز ناهارخوری شما تبدیل می شود.
  • اگر می‌خواهید از حالت نشسته یا ایستاده باغبانی کنید، می‌توانید تخت‌های مرتفع یا گلدان‌ها را در ارتفاع مناسب پیدا کنید.
  • کانتینرها به افرادی که فقط دارای بالکن یا مناطق آسفالت شده خارج از آن هستند فرصت رشد را می دهد
  • اگر خلاق هستید، می توانید از تزئین ظروف لذت ببرید. تخت های بلند چوبی و گلدان های سفالی برای نقاشی عالی هستند
  • کنترل بیشتری روی خاک خود دارید. برخی از گیاهان در مورد خاکی که در آن رشد می کنند بسیار نگران هستند. برای مثال زغال اخته و رودودندرون فقط در خاک اسیدی (اریکاسه) رشد می کنند.
  • برخی از پیازها و گیاهان حساس در زمستان در بیرون زنده نمی مانند. می توانید آنها را در ظروف قابل حمل رشد دهید. سپس می توانید به راحتی آنها را به یک مکان گرم و سرپوشیده یا منطقه سرپوشیده منتقل کنید

انواع کانتینر

خبر خوب این است که تقریباً هیچ محدودیتی برای آنچه به عنوان یک ظرف به حساب می آید وجود ندارد! شما می توانستید…

  • مجموعه ای از گلدان های گیاهی را با هم در اندازه ها و رنگ های مختلف جمع آوری کنید
  • در تخت های مرتفع رشد کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله ما در مورد تخت های مرتفع را بخوانید
  • یک زمین رشد در ارتفاع بخرید که در زیر آن فضای پا وجود داشته باشد تا بتوانید راحت بنشینید
  • وسایل قدیمی را تغییر کاربری دهید – مانند وان یا سینک حمام قدیمی، چکمه های ولینگتون استفاده شده، یا لاستیک های قدیمی
  • از کیسه های رشد از مرکز باغ استفاده کنید. آنها در طیف وسیعی از اندازه های مختلف هستند. انواع کم عمق برای سبزیجاتی مانند سیب زمینی و کم عمق برای گیاهانی مانند گوجه فرنگی مفید هستند
  • سبدهای آویزان را با گلهای دنباله دار پر کنید یا حتی در آنها توت فرنگی بکارید. سبدهای آویزان در باغ های کوچکتر درخشان هستند زیرا فضای کف را مصرف نمی کنند. آنچه را که برای شما بهتر کار می کند پیدا کنید. اگر خم شدن سختی دارید، ظرفی که به خوبی از روی زمین بلند شده باشد ممکن است برای شما مناسب باشد. یا می توانید از ابزارهای دسته بلند برای کمک به دستیابی به تخت های مرتفعی که در پایین تر از زمین هستند استفاده کنید.

نحوه رشد در ظروف هنگام رشد گیاهان در ظروف، اقدامات مهمی وجود دارد.

  1. گلدان را با گیاهان مطابقت دهید. در ظرف شما باید فضای کافی برای رشد ریشه های گیاه شما وجود داشته باشد. به طور کلی، ریشه های گیاه از نظر ارتفاع و عرض تقریباً به اندازه خود گیاه هستند.
  2. سوراخ های زهکشی را بررسی کنید. ظروف در اصل فقط سطل های بزرگ هستند. اگر راهی برای خروج آب وجود نداشته باشد، گیاه شما غرق آب می شود (خیلی خیس) با خطر مرگ. اطمینان حاصل کنید که ظرف شما دارای سوراخ های کافی در ته باشد تا آب از آن خارج شود.
  3. پایین را خط بکشید. برای بهبود زهکشی، یک لایه سنگ یا تکه های شکسته گلدان های سفالی قدیمی (کوزه ها) را در ته آن قرار دهید. اگر لازم است ظرف خود را جابجا کنید، می توانید به جای آن از چوب ها استفاده کنید، زیرا آنها بسیار سبک تر هستند.
  4. کمپوست اضافه کنید. یک کمپوست چند منظوره با کیفیت خوب انتخاب کنید. با استفاده از یک اسکوپ یا قابلمه کوچکتر، ظرف خود را با آن پر کنید. هر گونه توده بزرگ را بردارید / جدا کنید. ممکن است بخواهید ظرف را تا لبه بالایی پر کنید و سپس آن را آبیاری کنید تا کمپوست ته نشین شود. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است لازم باشد سطح کمپوست را بعد از آبیاری دوباره بالا ببرید. 5. گیاهان را قرار دهید. گیاهان خود را در جایی که می خواهید در ظرف قرار دهید، همچنان در گلدانشان. 6. بکارید و پر کنید. گیاهان را با احتیاط از گلدان‌هایشان خارج کنید، در جای خود قرار دهید و اطراف آن‌ها را با کمپوست بیشتری پر کنید. پس از کاشت به خوبی آبیاری کنید.

ایده های ساده برای شروع

چه گیاهانی را بیشتر دوست دارید؟ به احتمال زیاد آنها برای رشد در ظرف مناسب هستند!

در اینجا چند ایده برای اینکه چه چیزی را در ظروف پرورش دهید تا شروع کنید آورده شده است.

کاشت گیاهان یکساله در ظروف

گیاهانی هستند که فقط یک سال عمر می کنند. یک ظرف پر از سالیانه ها می تواند یک انفجار با شکوه از رنگ به شما بدهد. شما باید هر سال آنها را دوباره بکارید – فرصتی برای آزمایش ترکیبات جدید!

گیاهانی که باید امتحان کنید: گل اطلسی، زینیا، آفتابگردان، لوبلیا، گل همیشه بهار، کالیبراکوآ

کاشت آلپ در ظروف

گیاهان آلپ گیاهانی هستند که در ابتدا در مناطق کوهستانی رشد می کردند. تنوع شگفت انگیزی برای انتخاب وجود دارد، با شکل ها و بافت های باورنکردنی. برخی از گیاهان آلپ تا زمستان در بیرون زنده می مانند.

نکته مهم درباره گیاه آلپ

گیاهان آلپ خیس بودن را دوست ندارند. ممکن است بخواهید مقداری شن، ماسه یا پرلیت را با کمپوست خود مخلوط کنید تا به سرعت آب از آنها دور شود. برای کنترل علف های هرز، یک لایه نازک از شن باغبانی یا سنگ ریزه را در بالای کمپوست قرار دهید – این نیز عالی به نظر می رسد.

 

ترجمه: مجید احمد میرمحمدعلی

منبع: https://www.thrive.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *