کرمانشاه توان تامین کمپوست مورد نیاز کشور را دارد

پایگاه خبری DA1news:  مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه این استان را بزرگترین تولید کننده کمپوست در ایران دانست و با ببان اینکه بیش از ۸۰۰ هزار تُن کمپوست در انبارهای شرکت بازیافت ذخیره شده است، گفت: این‌ شرکت توان تامین کمپوست مورد نیاز کشور را دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، هایده شیرزادی گیلانی روز شنبه در نشستی به مناسبت هفته خاک در اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه افزود: رویای ملی ما این بود روزی برسد که ما دیگر زباله را در زمین دفن نکنیم و با تولید کمپوست به خاک کشورمان کمک کنیم اما متاسفانه موانعی بر سر راه ما قرار دارد که رسیدن به آن را سخت کرده است.

مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه در ادامه این جلسه گفت: صادرات کمپوست تولید شده در کرمانشاه به کشورهای دیگر و آباد کردن خاک آنان خیانت به خاک ایران است اما ما دیگر چاره ای جز صادرات نداریم زیرا هیچ نهادی استفاده از این کمپوست برای زمین ها کشاورزی را در دستور کار خود قرار نمی دهد.

وی ادامه داد: هر چیزی را می توان با پول نفت به ایران وارد کرد؛ گوشت، مرغ، برنج و هرچیز دیگری که فکرش را بکنید را می شود وارد کرد اما آیا می شود محیط زیست و به خصوص خاک را از دیگر کشورهای دیگر به ایران وارد کرد؟؛ راه های حفاظت از خاک بسیار زیاد است که یکی از آنها مهار تولید بیش از پیش زباله و بازیافت آن است.

شیرزادی با بیان اینکه تولید روزانه زباله باعث نابودی طبیعت می شود، بیان کرد: اگر پروژه بازیافت در شهر کرمانشاه به راه نمی افتاد قطعا امروز مردم شهر برای تامین آب مصرفی خود باید از آب معدنی استفاده می کرند؛ ۷۰ درصد پسماندها در شهر غذایی است که می شود آن را به کمپوست تبدیل کرد و به خاک بازگرداند.

وی ادامه داد: اگر زباله ها در ایران در مسیر بازیافت قرار گیرند می توان روزانه ۵۰۰ هکتار از خاک این سرزمین را احیا کرد اما برای رسیدن به این مهم چه برنامه حمایتی در دستور کار دولت مردان قرار دارد؟؛ برنامه ای وجود ندارد که هیچ موانعی نیز برای ما در این مسیر درست کرده اند.

شیرزادی گفت: مرکز تحقیقات استان بعد از سه سال تحقیق به این نتیجه رسید که کمپوست برای خاک مفید است، نتیجه تحقیقات این شد که کمپوست در اختیار کشاورزان قرار گیرد و یارانه ای به آن تعلق گیرد تا ما این کمپوست تولید شده را به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهیم؛ این کار ۲ سال انجام شد اما با آغاز هدفمند سازی یارانه ها و جریانات سیاسی دیگر این کار متوقف شد.

خاک نیاز به مراقبت دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه نیز در ادامه این جلسه با تاکید بر مراقبت جدی از خاک و جلوگیری از فرسایش آن با همکاری دستگاه های متولی، گفت: به طور متوسط برای تشکیل یک سانتیمتر خاک ۳۰۰ سال زمان نیاز است از همین رو خاک به یکی از منابع تجدیدناپذیر تبدیل شده است.

احد جلیلیان افزود: خاک دوستی عزیز برای بشر است و در عین حال دشمنی با آن می‌تواند برای بشر بسیار خطرناک باشد؛ متاسفانه امروزه شاهدیم که انسان با خاک وارد جنگ و دشمنی شده است.

وی اضافه کرد: شعار امسال «خاک، آب منشا زندگی» است؛ تنوع زیستی موجودات زنده ای که درون خاک زندگی می کنند به مراتب بیشتر از موجودات زنده روی زمین است؛ آب موجود در خاک ۶ برابر آب رودخانه ها است که متاسفانه با بی فکری بسیاری از آن تبخیر می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه کشاورزی نادرست و رها سازی زباله در طبیعت باعث نابودی خاک می شود، افزود: برای تولید هر یک لیتر شیر یک هزار لیتر آب مصرف می شود، همچنین برای تولید هر کیلو سیب زمینی یک هزار و ۴۰۰ لیتر آب و برای تولید هر عدد تخم مرغ نیز حدود ۱۳۵ لیتر آب مصرف می شود.

جلیلیان گفت: امسال در ادارت مختلف مانند آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و اداره منابع طبیعی که به نوعی نسبت به بحث اهمیت خاک زی نفع هستند برنامه های متنوعی انجام شده است، یکی از اقدامات ارزشمند در این دوره کاشت یک میلیارد نهال به صورت سراسری در ایران است.

وی ادامه داد: همانطور که انسان ها به محیط زیست نیاز دارند قطعا محیط زیست اطرافمان نیز نیاز به حفاظت و حراست ما انسان ها دارد؛ یکی از تهدیداتی که برای زمین و به خصوص خاک همیشه وجود داشته بحث زباله ها است، در کشور ما روزانه بیش از ۵۰ هزار تَُن زباله تولید می شود که متاسفانه تنها ۱۰ درصد از آن مدیریت و بازیافت می شود.

جلیلیان با بیان با بیان اینکه در شهر کرمانشاه روزانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ تُن زباله تولید می شود، افزود: خوشبختانه در استان با توجه به وجود مرکز بازیافت از این مقدار زباله تولید شده بین ۷۰ تا ۸۰ درصد مدیریت می شود و به همین دلیل در ایران در زمینه بازیافت زباله یکی از استان های پیشرو هستیم.

وی گفت: هدف از روز جهانی خاک آگاهی بخشی عمومی درباره ضرورت حفظ خاک، گسترش توجه جامعه به اهمیت خاک، جلوگیری از تخریب خاک و تشریح خطرات ناشی از فرسایش خاک است؛ آب و خاک اصلی ترین ارکان کشاورزی در هر سرزمین است و عواملی مانند رشد جمعیت شهرنشین، ساخت و ساز، تغییر کاربری بی رویه، ازدیاد زباله، حفاری معادن و استفاده از سموم و آفت کش ها به تخریب محیط زیست و خاک منجر می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه اضافه کرد: بر اساس برسی های صورت گرفته خاک بیش از ۲۵ درصد کل تنوع زیستی زمین را در خود جای داده است و بیش از ۹۰ درصد موجودات زنده در خاک زندگی می کنند یا بخشی از زندگی آنان در خاک است.

جلیلیان با بیان اینکه تا کنون بیش از یک سوم خاک های جهان تخریب شده است، افزود: برای جلوگیری از افزایش این تخریب رویکردهای جدیدی در استان در نظر گرفته شده که می توان به هوشمند سازی و استفاده از فناوری های نوین برای حفاظت از آب و خاک، راه اندازری سامانه جامع حفاظت از محیط زیست و پایش منابع آب و خاک اشاره کرد.

۶۹۷ مورد پاش خاک در نیمه اول امسال

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه گفت: ۶۹۷ مورد پایش خاک در ۶ ماهه اول امسال توسط ادارات کل محیط زیست استان انجام شده است؛ از دیگر اقدامات می توان به مقابله با پدیده گرد و غبار، حفظ و احیا مناطق غبارخیز، مارچ پاشی، نهال کاری، هدایت آب به مناطق غبارخیز و مدیریت روان آب ها به این منطقه اشاره کرد.

جلیلیان افزود: در مرداد ماه سال جاری کنفرانس بین المللی گرد و غبار با حضور ۱۸ وزیر کشورهای عربی محیط زیست در تهران برگزار شد که نشان دهنده اهمیت حفاظت از خاک است.