چالش ساخت وساز روی کوهپایه ها/دولتی فربه با انبوهی امور پیچ درپیچ

پایگاه خبری Da1news: رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: هرگونه ساخت وساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی واجد ممنوعیت قانونی و برابر باحفظ کاربری، یگان حفاظت امور اراضی و جهاد کشاورزی درمحل حاضر و آن را قلع و قمع می کند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، رضا افلاطونی رئیس سازمان امور اراضی کشور درباره ساخت و سازهای غیراصولی روی کوهپایه‌های تهران و سایر شهرهای کوهپایه ای کشور به مهر گفت: هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز یعنی بدون مجوز در اراضی کشاورزی واجد ممنوعیت قانونی و برابر با حفظ کاربری یگان حفاظت امور اراضی و جهاد کشاورزی در محل حاضر و منطبق با تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری راسا ساخت و ساز غیرمجاز قلع و قمع و تخریب می‌شود.

وی افزود: در ادامه متهم نیز به مرجع قضائی معرفی می‌شود تا به موضوع رسیدگی قضائی شود. حکم و رأی در این باره برای سازمان امور اراضی لازم الاجرا خواهد بود.

چه نهادی مسئول است

افلاطونی یادآور شد: ساخت و ساز روی کوهپایه‌ها اگر زمین کشاورزی بوده باشد سازمان امور اراضی مسئولیت داشته و ورود می‌کند اگر زمین ملی و دولتی باشد تکلیف بر عهده نهادهای دیگر است؛ البته در حوزه حفظ اراضی کشاورزی هم غیر از سازمان امور اراضی کشور، سایر نهادها نیز تکلیف دارند. به عنوان مثال وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و… در کنار این سازمان تکلیف دارند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه زمین‌های تصرف شده اگر در حوزه کشاورزی نباشد مربوط به مسئولیت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و اداره کل راه و شهرسازی و… است که به موضوع رسیدگی کنند.

افلاطونی تاکید کرد: در کنار وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو برای حریم رودخانه‌ها، نهرها و مسیرها، راه و شهرسازی برای اراضی ملی و دولتی واقع در حریم و محدوده، شهرداری برای اراضی داخلی و محدوده چه ملی باشد و چه نباشد حق ورود دارند. بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها برای اراضی خارج از حریم نیز مسئولیت دارند از ساخت و ساز جلوگیری کنند.

ایجاد و توسعه فضای سبز به ویژه روی کوهپایه‌ها و محل‌های مستعد برای کشاورزی برای کاهش آلودگی هوا و زیست محیطی بسیار کارآمد است. افلاطونی درباره استفاده از این فرصت گفت: مسئولیت ایجاد فضای سبز یا کشاورزی در این محدودها با نهاد دیگری از جمله سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است؛ اما برای کشت و کار کشاورزی سازمان امور اراضی استقبال می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *