ترویج تولید و کشت گیاهان دارویی بومی در اراضی شیب دار استان اردبیل

پایگاه خبری DA1news: کمال شهبازی بر ضرورت ترویـج تولید و كشت گیاهـان دارویـی بومی در اراضی شیب‌دار و دیمزارهای كم بازده استان اردبیل تاكید كرد.
به گزارش پایگاه خبری DA1news به نقل از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل؛ کمال شهبازی در جلسه شورای تحقیقات مرکز اردبیل با اشاره به اینکه ترويـج دیم‌کاری گياهـان دارويـي بومی بـا روش‌های فنـي و راهبردي همـگام با طبيعـت، راهکاری بـراي اسـتفاده بهينه از ظرفیت‌های طبيعي استان و تحقـق برنامه‌های اشـتغال، توليـد، فـرآوري و ایجـاد ارزش افزوده در جوامع روسـتايي و عشـايري محسـوب می‌شود، بیان داشت: هدف اصلـي در دیم‌کاری، اسـتفاده صحيح از نزولات آسـماني و برنامه‌ریزی توليـد گياهـان دارويـي ديـم سـازگار و با ارزش اسـت که معمولاً این نوع کشـت در اراضي شیب‌دار صـورت می‌گیرد.
وی افزود: گیاهان دارویی چندسـاله يـا دائمـي بـا ايجـاد پوشـش گياهـي و گسـترش سیستم ریشه دوانی خود، از فرسـايش خـاک جلوگيـري کـرده و ضمـن افزايـش مـاده آلـي، طـي چنديـن سـال، توليد مناسـب در اقلیم‌های مناسـب براي رشـد خـود را نيز خواهند داشـت. از طرفی دیگر اسـتفاده از گياهـان دارويـي چندسـاله، لـزوم رهاسـازي زمين براي يکسـال بـه عنوان آيـش و فقدان بهره‌وری اقتصـادي زمین‌های ديـم را منتفي مي‌کنـد. در ايـن راسـتا با اسـتفاده دائمـي از اراضي ديـم و بهره‌گیری از گياهـان سـازگار و مفيـد، ضمن حفـظ رطوبت خـاک و جلوگيري از تبخيـر سـطحي با ايجاد پوشـش گياهي، هر سـاله مـاده آلي خاک و ظرفيـت جـذب آب نيـز افزايـش مي‌يابد. در این زمینه انتخـاب مناسب‌ترین گونه گياه دارويي بـراي دیم‌کاری در شـرايط اقليمـي دیم‌زارهای استان از اهميت ویژه‌ای برخوردار اسـت.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل خاطر نشان کرد: از مهمترین گیاهان دارویی بومی، کم توقع و قابل کشت در شرایط اقلیمی استان می‌توان به رازیانه، مریم گلی، بومادران، نسترن کوهی، اسطوخودوس، مرزه، اسفرزه، زیره، ماریتیغال، آویشن، گل محمدی و سرخارگل و مریم گلی اشاره کرد که میتوانند در دیم‌زارهای کم بازده که کاشت گندم و جو به دلیل محدودیت منابع آب و خاک توجیه اقتصادی ندارند و نیز برای جلوگیری از فرسایش زمین‌های کشاورزی که در حال حاضر به دلیل کمبود آب کشت نمی‌شوند استفاده گردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *