نهادهای متولی برای جمع آوری سنبل آبی مشارکت کنند

پایگاه خبری DA1news: سرپرست اداره محیط زیست شهرستان صومعه سرا گفت: گیاه مزاحم، آثار مخربی بر کشاورزی، محیط زیست و اقتصاد وارد می کند.

امین آقایی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مبارزه با گیاه مهاجم سنبل آبی در گازگیشه صومعه سرا، اظهار کرد: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان ضمن پایش مناطق به لحاظ شناسایی نقاط آلوده به گیاه مهاجم سنبل آبی هر هفته گشت های ویژه ای را دارد.

وی تاکید کرد: لازم است همه نهادهای متولی به ویژه ذینفعان بومی تالاب که به عناوین مختلف از تالاب بهره‌برداری می‌کنند، در امر جمع‌آوری سنبل آبی و حذف زودهنگام گیاهان مهاجم همچون سنبل آبی، پالونیا، درخت عرعر …مشارکت داشته باشند.

آقایی با اشاره به اینکه همه احاد مردمی باید در کنار محیط زیست و محیط‌بانان قرار گیرند، خاطرنشان کرد: گیاه مهاجم سنبل آبی تهدید جدی برای اکوسیستم آبی منطقه به شمار می‌رود و بی توجهی نسبت به مدیریت این گیاه مزاحم، آثار مخربی بر کشاورزی، محیط زیست و اقتصاد صومعه سرا وارد می کند.

وی با بیان اینکه سنبل آبی یکی از ۱۰ گونه گیاهان مهاجم دنیاست که وقتی وارد اکوسیستم آبی می‌شود ظرف مدت ۲ هفته می‌تواند جمعیت خود را به میزان دو برابر افزایش دهد، تصریح کرد: یک بوته با ۲۰ گل می‌تواند سه هزار دانه تولید کند که هر دانه آن بین پنج تا ۲۷ سال می‌تواند زنده بماند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان صومعه سرا گفت: گونه های گیاهی که مختص اکوسیستم دیگری هستند به محض ورود به اکوسیستم های دیگر به دلیل نبود دشمن طبیعی تبدیل به گیاهی مهاجم می شوند و در سطح وسیعی گسترش می یابند.

 

توضیح: «سنبل آبی» یکی از ۱۰ گونه گیاهان مهاجم دنیاست؛ این گیاه وقتی وارد اکوسیستم آبی می‌شود ظرف مدت ۲ هفته می‌تواند جمعیت خود را به میزان دو برابر افزایش داده و یک بوته با ۲۰ گل می‌تواند سه هزار دانه تولید کند و هر دانه آن بین پنج تا ۲۷ سال زنده بماند؛ گیاه مهاجم سنبل آبی به عنوان گونه زینتی وارد اکوسیستم آبی کشور شده و به دلیل تکثیر و رشد بالای این گیاه، به شدت سطح آب را پوشانده و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می‌شود و به دلیل تولید لجن آلی باعث خشک شدن پهنه‌های آبی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *