ویروس‌های تنفسی، مهمان ناخوانده فصل سرما

به گزارش Da1news: ویروس‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کرونا مهمان ناخوانده فصول سرد سال هستند که علایمی شبیه هم داشته و در صورت بی‌توجهی به درمان آنها باعث عفونت‌های ریوی می شوند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، با توجه به اینکه آنفلوآنزا یک بیماری بومی در کشور است، امسال باعث مرگ و میر حدود ۲۰۰ نفر و کرونا نیز بیش ۲ سال، منجر به فوت بیش از ۱۴۴ هزار نفر شده که این بیماریها علاوه بر انجام واکسیناسیون، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از جمله ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی قابل پیشگیری است.

با توجه به گذر از پیک بزرگ موج های کرونا و آنفلوآنزا، اکنون باید برای بروز موج دوم در بهمن سال جاری آمادگی داشته باشیم، به همین دلیل علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، انجام واکسیناسیون در گروه‌های هدف و اولویت دار از جمله کودکان، سالمندان، افراد بالای ۶۰ سال، مبتلایان به سرطان، کلیه، پیوندی، دیابت و غیره بسیار ضروری است.

امسال آنفلوآنزا همه را غافلگیر کرد و از اوایل شهریور ماه بسیاری از افراد به خصوص کودکان و نوجوانان درگیر این بیماری شدند و هنوز نیز ادامه دارد ، موج هشتم کرونا نیز با شیوع زیر سویه های جدید امیکرون دوباره از راه رسید و تاکنون چهار مورد ابتلا به این موارد در کشور مشاهده شده است.

برخی از پزشکان می گویند: تب، سردرد، گلودرد، درد عضلانی و سرفه از جمله علائم شایع و مشترک ویروس های تنفسی است که در موارد شدید آن می‌تواند ریه را درگیر کند و حتی امکان دارد در این بیماری موارد مرگ و میر داشته باشیم که بیشتر در سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای است.

به گفته آنان ،افراد در هر سنی می‌توانند به این ویروس ها مبتلا شوند اما افراد زیر پنج سال، بالای ۶۵ سال، زنان باردار و افراد دارای بیماری زمینه‌ای مثل آسم، دیابت و بیماری قلبی پرخطر محسوب می‌شوند، مهمترین راه سرایت این بیماری، انتشار ترشحات ریز تنفسی از طریق هوا است که با سرفه، عطسه و حتی صحبت کردن پراکنده می‌شود.

عبدالله کریمی متخصص عفونی اطفال در این زمینه معتقد است: ویروس های تنفسی سبب بروز عفونت‌هایی می‌شود که ریه‌ها و مسیر تنفسی را درگیر می‌کنند، کودکان زیر 2 سال بیش از سایرین در معرض ابتلا به این ویروس هستند و می‌تواند افراد بالغ را نیز آلوده کند.

وی افزود: علامت‌های این بیماری در افراد بالغ و کودکان سالم معمولا خفیف و عمدتا شبیه به یک سرماخوردگی معمولی است. این ویروس ها سبب ایجاد عفونت‌های شدید در برخی افراد، خصوصا نوزادان نارس، افراد بالغ سالمند و نوزادان می‌شود.

افرادی‌که دارای علائم ابتلای بیماری های تنفسی هستند حتما باید از ماسک استفاده کنند، روند واکسیناسیون را کاملا طی کرده و شست و شوی دست‌های خود را در اولویت قرار دهند.

این پزشک با اشاره به اینکه علایم عفونت ناشی از ویروس تنفسی اغلب در طول چهار تا 6 روز در بدن ظاهر می‌شود، گفت: پرهیز از مصرف خودسرانه دارو در زمان ابتلا به بیماری‌های ویروسی ضروریست زیرا یکی از علل تغییر علامت‌های بالینی بیماری مصرف داروهای خودسرانه است چرا که اغلب در تشخیص بیماری‌های ویروسی به دلیل مصرف داروهای خودسرانه توسط بیمار دچار اختلال می‌شود.

کریمی افزود: تب، سردرد، بدن درد، سرفه و آبریزش بینی از علایم این بیماریها بوده که با تجویز دارو عفونت‌هایی را که در پی بیماری‌های تنفسی در بدن ایجاد می‌شود درمان و از بین می‌برند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به افرادی‌که دارای نشانه‌های بیماری‌های تنفسی هستند، توصیه کرد: افرادی‌که دارای علائم ابتلای بیماری هستند حتما باید از ماسک استفاده کنند، روند واکسیناسیون را کاملا طی کرده، شست و شوی دست‌های خود را در اولویت قرار دهند، از خود درمانی پرهیز کنند و تا جایی که ممکن است در تجمعات شرکت نکنند و با حضور به موقع در مراکز درمانی از شدت و انتشار بیماری جلوگیری کنند.

حسین فرشیدی معاون بهداشت نیز در این زمینه معتقد است: کووید۱۹ بر افزایش شیوع بیماری‌هایی که پیش از این به‌خوبی با واکسن کنترل شده بود تاثیر گذاشت و امروز با زنگ خطر بازگشت آنها مواجه هستیم و این موضوع باعث شد تا برای دیگر بیماری‌هایی که انتظار تولید واکسن برای آنها وجود دارد در کمیته کشوری ایمن‌سازی در مورد آنها تصمیم‌گیری شود.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی کشور و تهدیدهایی که از کشورهای همسایه پیش روی نظام سلامت قرار دارد، گفت: تجربه کووید ۱۹ به ما ثابت کرد که نظام رصد و پیشگیری در کشور و مدیریت در مرزها باید ارتقا یابد.

راهی طولانی تا تبدیل شدن ویروس کرونا به بیماری بومی وجود داردوی تاکید کرد: راهی طولانی تا تبدیل شدن ویروس کرونا به بیماری بومی وجود دارد و این بیماری همچنان می‌تواند با ایجاد موج‌های بزرگ زمینه سرایت این بیماری را در سراسر جهان موجب شود. ویروس کرونا هنوز به بیماری فصلی یا الگوی سرایتی تبدیل نشده و قادر است منجر به همه‌گیری‌هایی در ابعاد بزرگ شود.

فرشیدی خاطرنشان کرد: باید مسایل بهداشتی به درستی اجرا شود چرا که به‌دنبال ابتلا به این بیماری، میکروب‌هایی در بدن فعال می‌شوند که می‌تواند عوارض جدی‌تری ایجاد کنند.

زنگ خطر موج جدید کرونا

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با توجه به موج جدید همه‌گیری کرونا در جهان و در کشور بر رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد.

محمدرضا سهرابی افزود: با توجه به شیوع موج جدید همه‌گیری کرونا در برخی کشورهای جهان و تایید ورود سویه‌های جدید به کشور از سوی وزارت بهداشت، مردم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی نظیر کرونا و آنفلوانزا اهتمام بیشتری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.

وی اظهار داشت: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی همه مردم باید تا جای ممکن از حضور غیرضروری در مکان‌های تجمعی و بسته خودداری کنند و در صورت حضور در چنین مکان‌هایی علاوه بر برقراری تهویه مناسب حتما از ماسک تنفسی مناسب استفاده کنند.

سهرابی استفاده از ماسک و برقراری تهویه مناسب را در مکان‌هایی مانند مدرسه و دانشگاه‌ بسیار مهم عنوان کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به آمادگی مراکز جامع خدمات سلامت تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای ارایه خدمات بهداشتی درمانی به افراد توصیه کرد در صورت داشتن علایم بیماری‌های تنفسی شامل عطسه، سرفه، آبریزش بینی، تب و لرز حتما به پزشک مراجعه کنند.

ویروس کرونا این روزها کشور را به دلیل شیوع سویه‌های جدید ۱ BQ و XBB وارد پیک هشتم کرده است و اکنون مهمترین موضوع برای پیشگیری و مقابله با این زیرسویه و جلوگیری از مرگ‌های سیاه کرونایی مانند تیر و مرداد ۱۴۰۰ تکمیل چرخه واکسیناسیون است.

از زمان شروع واکسیناسیون کرونا از ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ تاکنون بیش از ۱۵۵ میلیون دز واکسن کرونا تزریق شده است و همین فرایند باعث کنترل جدی ویروس کرونا و کاهش مرگ و میر و ابتلا به این ویروس از سال ۱۴۰۰ تاکنون بوده است.

همزمان با روی کارآمدن دولت سیزدهم روند افزایشی در فرایند واکسیناسیون سراسری و همگانی را شاهد بودیم و مهار ویروس با واکسینه شدن مردم از مرداد ۱۴۰۰ تاکنون برای همه مشخص شد اما با توجه به اینکه کرونا دوباره جان گرفته باید برای تزریق واکسن اقدام کنیم.

در روزهای سیاه با مرگ‌های روزانه ۷۰۰ نفری از کرونا، واردات واکسن با همت دولت سیزدهم جان بسیاری از مردم ایران را نجات داد زیرا در تیر و مرداد با شیوع سویه دلتا روزانه بسیاری از خانواده‌ها داغدار شدند و عزم دولت با رایزینی و ورود واکسن‌های مختلف، روزهای بدون مرگ را برای ما رقم زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *