رنجبراقدم: سیستان و بلوچستان در اولویت سازمان حفظ نباتات قرار دارد

پایگاه خبری Da1news: حسین رنجبراقدم گفت استان سیستان و بلوچستان با توجه به مرزهای طولانی آبی و خاکی و واردات قابل توجهی از محصولات کشاورزی از این استان، در اولویت سازمان حفظ نباتات قرار دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی DA1news به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان، رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: قرنطینه نباتی، خاکریز اول در حفظ سلامت و امنیت غذایی و یکی از اصلی‌ترین ارکان جلوگیری از ورود آفات و بیماری‌های گیاهی به کشور است که در این زمینه استان سیستان و بلوچستان با توجه به مرزهای طولانی آبی و خاکی و واردات قابل توجهی از محصولات کشاورزی از این استان، در اولویت سازمان حفظ نباتات قرار دارد.

حسین رنجبراقدم در جلسه ستاد گیاهپزشکی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به اینکه قرنطینه تنها راه مبارزه قانونی برای جلوگیری ازورود و انتشارعوامل خسارت زای داخلی و خارجی در زمینه آفات و بیماریهای گیاهی به حساب می آید باید تعداد قرنطینه ها با توسعه مبادی ورودی و خروجی گیاهی متوازن باشند.
وی تاکید کرد: استان سیستان و بلوچستان یکی از مهمترین استان ها در زمینه قرنطینه نباتی بشمار می رود که مسوولین و کارشناسان آن بایستی همچون گذشته با حساسیت زیاد نسبت به صدور گواهی و ترخیص محصولات کشاورزی در آن اقدام کنند.
رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه اگر قرنطینه نباتی در مبادی ورودی به خوبی عمل کنند کشور از تهدیدات بیولوژیکی مصون خواهد ماند، گفت: این سازمان به منظور کاهش مخاطرات احتمالی و حفظ سلامت و امنیت غذایی کشور با بکارگیری تمام ظرفیت های موجود و افزایش اعتبارات آماده هرگونه کمک به استان سیستان و بلوچستان است.
رنجبر اقدم با اشاره به ضرورت حفظ نباتات کشور از گزند عوامل زیان رسان بعنوان یکی از اهداف این سازمان اظهار داشت: اعمال ضوابط قرنطینه ای در رویه های واردات، صادرات و ترانزیت محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید در این استان مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی بر برگزاری دوره های آموزشی ویژه کارشناسان استانی و افزایش بازدیدهای علمی و ترویجی تاکید کرد و گفت: تمام ظرفیت های مراکز تحقیقاتی استان ها در اختیار مدیران حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همان استان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در این نشست با اشاره به استعدادهای منحصربفرد بخش کشاورزی و اهمیت کنترل آفات و بیماریها در ارتقای تولید و امنیت غذای کشور گفت: از ابتدای سال تاکنون کار ردیابی سوسک سرخرطومی ۱۹۸ هزار و ۳۵۸ اصله خرما در سطح بیش از یک هزار و ۶۰۰ هکتار انجام شده است.
سید محمدرضا سید حسینی اظهار داشت: در جریان ردیابی و مبارزه با سوسک سرخرطومی حنایی تعداد ۴۰۴۱ اصله خرما آلوده تشخیص داده شده که تیمار ۳۹۲۷ اصله درخت خرما انجام و ۱۱۴ اصله نخل نیز بدلیل میزان بالای خسارت وارده شده امحا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *