نظام بهره‌برداری کشاورزی حافظ منابع و عوامل تولید

پایگاه خبری DA1news: مدیر کل دفتر نظام‌های بهره‌برداری، تعاونی های تولید و شرکت‌های سهامی زراعی گفت: نظام بهره‌برداری کشاورزی، به‌دنبال این است که از عوامل و منابع تولید به‌صورت بهینه استفاده کند و حافظ منابع و عوامل تولید باشد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  پات، سید علیرضا رییس السادات مدیر کل دفتر نظام‌های بهره‌برداری، تعاونی های تولید و شرکت‌های سهامی زراعی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان کرد: بخش کشاورزی در هر جامعه، مبتنی بر نظام بهره‌برداری تشکیل دهنده آن جامعه است.

وی ادامه داد: نظام بهره‌برداری یک مجموعه هدفمند است که شامل سازمان اجتماعی مرکب از عناصر به‌هم پیوسته است. این نظام بهره‌برداری، چگونگی تاثیر، به‌کار گیری و بهره‌برداری از عوامل تولید (نیروی انسانی ، بذر ، سم ، کود و…) و منابع تولید( آب و خاک و رمین و نور ) را در یک مقیاس مشخص بیان می‌کند.

رییس السادات گفت: نظام بهره‌برداری کشاورزی یکی از پیچیده‌ترین و بحث برانگیزترین موضوعات علمی در بخش کشاورزی است که بر سه مولفه مالکیت و ماهیت اقتصادی و ماهیت فرهنگی استوار است.

وی افزود: نظام بهره‌برداری به‌عنوان هسته مرکزی ساختار کشاورزی نوین و سودآور ایران دارای دو رویکرد اساسی است؛ اول، رویکرد اصلاح ساختار کشاورزی که همان بحث مدیریت زمین است و دوم، رویکرد اصلاح ساختار مدیریت آب و آبیاری است که منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود.

انعطاف‌پذیری، ویژگی مهم نظام بهره‌برداری

مدیر کل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: نکته مهم در خصوص نظام بهره‌برداری این است که باید منعطف باشد تا در شرایط مختلف کارایی لازم را داشته باشد.

رییس السادات گفت: سه نوع نظام بهره‌برداری نسبتا نوین در کشور وجود دارد که پشتوانه قانونی دارند از جمله شرکت‌های سهامی زراعی و شرکت کشت و صنعت که این دو شرکت در غالب شرکت‌های تجاری فعالیت می‌کنند. به دلیل اینکه کل زنجیره تولید را انجام می‌دهند. یعنی از قبل تولید تا حین تولید شامل؛ کاشت، داشت و برداشت و پس از تولید شامل بسته‌بندی، فرآوری و بازاررسانی و تبدیل بر عهده این دو شرکت است. به‌عبارتی محصول خام از شرکت خارج نمی‌شود و باید ارزش نهایی محصول افزایش پیدا کند، فرآوری شود و بعد وارد بازار شود.

وی اضافه کرد: با این تفاوت که در سهامی زراعی تعداد افراد زیادی از کشاورزان هستند که با هم شرکت تاسیس می‌کنند و حق استفاده از آب و زمین‌شان را به شرکت سهامی زراعی واگذار می‌کنند و شرکت، مدیریت یکپارچه تولید را انجام می‌دهد. در صورتی که غالبا در شرکت‌های کشت و صنعت، معمولا تعداد محدودی از بهره‌برداران با هم یک شرکت می‌زنند و مثل کشاورزی عمده مالک عمل می‌کنند.

رییس السادات توضیح داد: سومین نوع نظام بهره‌برداری، شرکت‌های تعاونی تولید است. به این صورت که کشاورزان خرده‌پا و خرده دهقانی با هم جمع می‌شوند و یک شرکت ایجاد می‌کنند.

۵۲ درصد واحدهای بهره‌برداری زیر دو هکتار است

مدیر کل دفتر نظام‌های بهره‌برداری، تعاونی‌های تولید و شرکت‌های سهامی زراعی گفت: در حال حاضر در سطح کشور، متاسفانه ۵۲ درصد از واحدهای بهره‌برداری، زیر دو هکتار است و در خیلی مواقع در چند نقطه پراکنده هستند که هم در خصوص مدیریت انتقال آب و هم در خصوص استفاده از تجهیزات و مکانیزاسیون و فن‌آوری‌های نوین آنها و افزایش بهره‌وری دراین سطح کم، قابلت انجام تولید به‌خوبی وجود ندارد.

وی اعلام کرد: الگوی نظام بهره‌برداری شرکت تعاونی تولید به این صورت است که اراضی کشاورزان و خرده هقان را کنار هم می‌گذارد و در غالب یک فضای زراعی، با کمک بهره‌برداران آن حوزه که در غالب تعاونی هستند، تولید را انجام می‌دهند.

رییس السادات تاکید کرد: در الگوی نظام بهره‌برداری تمام مدیران عامل، کارشناس کشاورزی هستند و ما سعی کردیم که این تعاونی‌ها از بدنه کارشناسی قوی برخوردار باشند.

تعاونی، اهرم توسعه روستایی

مدیر کل دفتر نظام بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان کرد: تعاونی‌های بخش کشاورزی، اهرم مناسب برای توسعه روستایی و بالا بردن بهره‌وری در بخش کشاورزی هستند. به‌طوری که در اغلب مواقع وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های خود را به‌واسطه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی انجام می‌دهند.

وی افزود: ارتقاء بهره‌وری تولید با به‌کارگیری روش‌های مختلف تولید و همچنین مباحث کشاورزی هوشمند و نوین و در حقیقت بهره‌گیری از روش‌های مختلف آموزشی، همچنین با رعایت اصول معمولا در حوزه تعاونی تولید یا سهامی زراعی بهتر انجام می‌شود.