تاكیدكارشناس «فائو» بر افزایش سهم دیم در تولیدات زراعی ایران

پایگاه خبری Da1news: کارشناس ارشد سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) بیان کرد: سهم کشاورزی دیم در تولیدات زراعی ایران باید افزایش یابد و «فائو» نیز از این هدفگذاری به صورت فنی و مالی حمایت می‌کند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، بو ژو Bo Zhou که برای حضور در نخستین همایش ملی پروژه مشترک سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و وزارت جهاد کشاورزی موسوم به «TCP» به مراغه سفر کرده است، افزود: با استناد به سخنرانی مدیرکل امور غلات و محصولات وزارت جهاد کشاورزی، محصولات دیم در حدود ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی ایران کشت می‌شود اما ۱۰ درصد از تولیدات زراعی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه این نقص باید رفع شود، اعلام کرد: پروژه «TCP» در ایران روی رفع همین نقص تمرکز دارد و برای افزایش ظرفیت و توانمندی کشاورزان، کارشناسان و بخش ترویج سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌های هدف تلاش می‌شود.

وی همچنین راجع به پروژه «TCP» که اجرای آن از روز گذشته در چهار استان کشورمان آغاز شد، بیان کرد: کشورهای مختلف بر اساس نیازهای منطقه‌ای و تصمیم‌های دولت‌ها از این پروژه سهم دارند و «فائو» نیز از اجرای آن حمایت می‌کند.

همکاری «فائو» با ایران برای افزایش بهره‌وری کشاورزی دیم از روز گذشته با اجرای پروژه «TCP» در چهار استان آذربایجان‌شرقی، اردبیل، کردستان و همدان آغاز شد

به گفته وی پروژه «TCP» در ایران به دنبال رفع نواقص فنی در بخش کشاورزی است و کمک‌های مالی و فنی «فائو» به صورت همزمان ارایه خواهد شد.

کارشناس ارشد «فائو» این را هم گفت که اجرای این پروژه‌ها حداکثر ۳۶ ماه طول می‌کشد اما بر اساس توافق نمایندگان «فائو» و وزارت جهاد کشاورزی ممکن است در کمتر از این مدت نیز به اتمام برسد.

به گزارش ایرنا پروژه مشترک سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با هدف حمایت مالی و فنی از کشورهای مختلف و رسیدگی به مشکلات خاص مربوط به امنیت غذایی، کشاورزی پایدار و توسعه روستایی طراحی شده و اعتبار آن از محل بودجه منظم «فائو» و منابع خارج از بودجه از جمله بودجه اهداکنندگان و سایر منابع خارجی تامین می‌شود.

بر اساس آنچه که کارشناسان «فائو» می‌گویند برنامه «TCP» مکانیسمی انعطاف‌پذیر و موثر برای کشورها فراهم می‌کند تا به تخصص فنی و دانش مورد نیاز خود برای مقابله با چالش‌های توسعه در بخش‌های کشاورزی و روستایی دست یابند.

بر اساس برنامه میدانی این پروژه در کشورمان، چهار پایگاه نوآوری راه‌اندازی می‌شود و آموزش‌ میدانی کشاورزان و کارشناسان در استان‌های آذربایجان‌شرقی، کردستان، اردبیل و همدان توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم در دستور کار قرار می‌گیرد.

اولویت پروژه «TCP» در ایران را معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تعیین کرده است که «اجرای طرح‌ها و چارچوب‌های توسعه‌یافته برای مدیریت هوشمندانه نسبت به تغییر اقلیم و پایدار منابع آب و خاک را شامل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *