مهاجر: مدافع تولید حداکثری محصولات با حداقل مصرف سموم هستیم

پایگاه خبری DA1news:  معاون امور زراعت وزرت جهاد کشاورزی گفت: در امنیت غذایی، غذای کافی و غذای سالم اهمیت دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، علیرضا مهاجر  در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی تهران با بیان مسولیت اصلی ، تامین غذای مردم و امنیت غذایی کشور است گفت: در این باره دو موضوع غذای کافی و سالم برجسته است.

وی ضمن اشاره به اهمیت آب و هوای سالم اظهار داشت: برای افزایش کمیت محصولات کشاورزی سه نهاده مهم  کود، سم و بذر موجب افزایش تولید می شود. ضمن آنکه سلامت محصولات به کیفیت آن‌ها بر می‌گردد.

مهاجر افزود: اصلاح بذر‌ها افزایش محصولات را تا سه برابر بیشتر می‌کند. ما چاره‌ای جز تولید در داخل نداریم، اما این تولید باید با کیفیت مناسب انجام شود.

وی در خصوص استفاده از تکنولوژی و دانش بنیان کردن کشاورزی گفت: 650هزار هکتار از زمین های حاصلخیز در بخش سبزیجات و صیفی وجود دارد که با انتقال تکنولوژی و دانش بنیان کردن کشاورزی می توانیم  غذای کافی و سالم را برای ۹۵میلیون مصرف کننده کشور تامین کنیم.

مهاجر افزود: برای تولید غذای سالم نیاز است تولیدکننده‌های سموم داخلی همراه با تکنیک های تولید جهانی همسو و  به روز شود. به عنوان مثال یکی از ضرورت‌های تولید محصولات صیفی نیاز به سمومی با دوره کارنس پایین است. در تولید خیار و گوجه فرنگی باید از سمومی استفاده شود که دوره کارنس آن کوتاه باشد تا مصرف کننده با حیال راحت از آن استفاده کند.

مهاجر با اشاره به فناوری روز جهان در تولید سم افزود: دنیا به سوی کاهش حجم مصرف سموم رفته و ما هم مدافع تولید حداکثری محصولات با مصرف سموم کمتری هستیم.

وی در خاتمه گفت: وظیفه اصلی ما دفاع از تولید حداکثری و با کیفیت هستیم. ما نمی توانیم 125 میلیون تن محصول کشاورزی و 3 میلیون کشاورزی را بخاطر تولیدکنندگان نهاده ها کنار گذاشته و فدا کنیم.باید برنامه ریزی داشته باشیم که با کمک موسسات تحقیقاتی و سازمان حفظ نباتات کشور شرایطی را فراهم کنیم که با مصرف کمتر سموم کشاورزی محصول سالمتری را به مصرف کننده برسانیم.