نکات مهم درباره کاشت بذر و پرورش گیاهان در سینی

پایگاه خبری Da1news: پرورش گیاهان از بذر لذتی برای تجربه است. راهنمای گام به گام ما را برای کاشت بذرهای کوچک در سینی ها، از جمله راه هایی برای آسان کردن آن دنبال کنید.

اطلاعات مفید زمان بندی:
بسته بذر را برای زمان کاشت توصیه شده بررسی کنید
محل انجام آن: در داخل یا خارج از منزل
فضای باغ: باغ بزرگ، باغ کوچک، بالکن، داخل خانه

منافع برای شما
• این تمرین ملایمی را فراهم می کند و ممکن است به ایجاد قدرت و هماهنگی کمک کند
• تماشای رشد دانه ها می تواند غرایز پرورشی شما را با امید و انتظار برای آینده درگیر کند
• مشاهده اولین ساقه های سبز نازک که با احتمالات مخالفت می کنند و از کمپوست خارج می شوند. به نظر می رسد هر بار که اتفاق می افتد یک معجزه کوچک است!

گیاهان پیشنهادی
با کاشت بذرها در سینی، می توان طیف وسیعی از گیاهان را به طرز شگفت انگیزی پرورش داد. در اینجا چند گیاه خوب برای شروع آورده شده است. می‌توانید اطلاعات مربوط به هر بسته بذر را بخوانید تا بفهمید که آیا برای کاشت در سینی بذر مناسب است یا خیر.
سبزیجات و گیاهان: گوجه فرنگی، فلفل، فلفل قرمز، ریحان، جعفری

گل ها: گل شمعدانی، گل ذرت، خشخاش، گل همیشه بهار

برخی از گیاهانی که ریشه‌های بسیار بلندی دارند، مانند نخود شیرین، بهتر است در گلدان‌های پرورش دهنده ریشه یا لوله‌های رول توالت رشد کنند.

هیجان دیدن دانه های خودم که در حال رشد کردن به گیاهان کوچک بچه هستند، چیزی است که هرگز آن را از دست نمی دهم یا فراموش نمی کنم.

آسان ترش کن
اگر دانه های کوچک بیش از حد بی مزه به نظر می رسند، با دانه های بزرگتر مانند کدو سبز، آفتابگردان یا حتی پیاز سیر شروع کنید. این ها را به جای سینی در گلدان های کوچک بکارید.

می توانید کاشت بذر را به طور کامل کنار بگذارید و به جای آن گیاهان پلاگین بخرید. اینها گیاهان جوانی هستند که قبلاً از بذر جوانه زده اند. آنها را مستقیماً در زمین یا در گلدان ها و ظروف بکارید.

آنچه شما نیاز دارید
اقلام ضروری
• بسته های دانه
• سینی های بذر کوچک با سوراخ های زهکشی. برای رشد آسان تر، یک سینی بذر مدولار (یکی که قبلاً به واحدهای جداگانه تقسیم شده است) انتخاب کنید
• کمپوست چند منظوره یا کمپوست کاشت بذر
• آبخوری با گلاب
• برچسب و قلم گیاهان (چوب های آب نبات چوبی نیز به خوبی کار می کنند) موارد اختیاری
• پرلیت یا ماسه باغبانی را با کمپوست خود مخلوط کنید تا زهکشی بهبود یابد
• مربیان ریشه. این سینی های مخصوص بذر طولانی تر از سینی های معمولی هستند و می توانند باز شوند تا بتوانید رشد گیاه خود را بررسی کنید
• سینی گلدان. این سینی با طرف بالا یک ایستگاه کاری واقعا مفید ایجاد می کند که از ریختن کمپوست جلوگیری می کند. برای برخی، کاسه ظرفشویی یا سینی آشپزخانه نیز کار می کند
• خط کش برای جارو کردن کمپوست مسطح و اندازه گیری فاصله بذر

ابزارهایی برای سهولت در کار
• نوار زرد روشن (مثلاً نوار الکتریکی)
• قیچی برای باز کردن کیسه کمپوست و بسته بذر
• اسکوپ یا گلدان کوچک
• بشقاب یا کاسه رنگی کوچک
• شبکه کاشت بذر یا مقوا بریده شده یا خط کش فاصله بین بذر
• آرد برای مخلوط کردن دانه های کوچک
• توزیع کننده بذر برای دانه های کوچک، یا یک تکه کاغذ تا شده یا خلال دندان مرطوب
• آبکش/الک
• برچسب های خواندنی آسان. می‌توانید طیف وسیعی از برچسب‌های چاپی بزرگ، رنگی، لمسی و بریل را از RNIB پیدا کنید.
• آبخوری کوچک
• آبخوری بالای بطری

راهنمای گام به گام
این مراحل را دنبال کنید تا بذرها را به راحتی در سینی بکارید.

تجهیزات کاشت بذر شامل کمپوست مرتب، سینی بذر و کمپوست

مرحله 1: آنچه را که نیاز دارید جمع آوری کنید
همه موارد موجود در لیست “آنچه شما نیاز دارید” در بالا را جمع آوری کنید. یک فضای مناسب در خانه یا باغ خود پیدا کنید. این می تواند در داخل خانه، در گلخانه، گلخانه یا بیرون سر یک میز باشد.

آسان ترش کن
مطمئن شوید که محل کاشت بذر شما در ارتفاع راحت باشد، به خصوص اگر در خم شدن مشکل دارید. اطمینان حاصل کنید که رسیدن به هر چیزی که نیاز دارید آسان است.
اگر نشسته اید، آرنج و شانه های خود را در زاویه قائم قرار دهید. این از فشار بر روی تاندون ها و مفاصل جلوگیری می کند.
اگر از سینی مرتب استفاده می کنید و هر گونه نقص بینایی دارید، نوار زرد روشن را در اطراف لبه ها قرار دهید. این کار باعث می شود که منطقه کار را راحت تر ببینید.

توده های کمپوست به آرامی با دست شکسته می شوند

مرحله 2: کمپوست خود را آماده کنید
کیسه کمپوست خود را باز کنید. آن را با دستان خود مخلوط کنید و هر توده بزرگ را بشکنید (در صورت تمایل از دستکش باغبانی استفاده کنید).
این به ورود هوا و آب به کمپوست کمک می کند که به رشد گیاه کمک می کند. ممکن است برای بهبود زهکشی، پرلیت یا شن و ماسه تیز باغبانی را در کمپوست خود مخلوط کنید. این اختیاری است، نه ضروری.

آسان ترش کن
لازم نیست کیسه های بزرگ کمپوست بخرید. کیسه های 10 لیتری کوچکتر با دسته برای حمل در دسترس هستند. برای باز کردن کیسه کمپوست در این مرحله ممکن است قیچی لازم باشد. اگر مخلوط کردن کمپوست در کیسه آن برایتان سخت است، مقدار قابل کنترلی را در ظرف شستشو یا همزن بریزید. به این ترتیب می توانید از ارتفاع بهتری کار کنید.

از یک گلدان کوچک برای پر کردن سینی بذر با کمپوست استفاده می شود

مرحله 3: سینی بذر را با کمپوست پر کنید
کمپوست خود را به سینی بذر خود اضافه کنید تا کمی بیش از حد پر شود. سپس از دستان خود یا خط کش استفاده کنید تا کمپوست را به آرامی جارو کنید تا صاف و هموار شود.
می خواهید کمپوست چند میلی متر زیر لبه بالایی سینی بذر قرار گیرد. به آرامی به کناره سینی کمپوست ضربه بزنید تا کمپوست ته نشین شود.
اگر کمپوست تا بالا پر شود، وقتی به دانه‌هایتان آب می‌دهید، آب می‌تواند از لبه خارج شود و دانه‌های فقیر شما را با خود ببرد! اگر سطح کمپوست خیلی کم باشد، از نور کافی بذرها جلوگیری می کند. این می تواند نهال ها را قد بلند و «پاچه دار» (کمی نازک و نازک) کند.

آسان ترش کن
یک پیمانه برای پر کردن سینی بذر خود پیدا کنید، مانند یک گلدان کوچک. به یاد داشته باشید که لازم نیست سینی خود را یکباره پر کنید.
یک سینی مرتب یا ظرف شستشو به کاهش آشفتگی کمک می کند.

دانه ها با دقت در هر قسمت از سینی بذر قرار می گیرند

مرحله 4: دانه ها را روی کمپوست قرار دهید
اگر از سینی بذر مدولار استفاده می کنید، در هر قسمت دو یا سه دانه قرار دهید. این تعداد بسته به اندازه گیاه و میزان اطمینان رشد آن می تواند متفاوت باشد.
اگر از سینی بذر غیر مدولار استفاده می کنید، بسته بذر را برای راهنمایی در مورد فاصله بین دانه ها بررسی کنید.

آسان ترش کن
کاشت بذر می تواند مشکل ساز باشد، به خصوص اگر مبتلا به آرتریت یا چنگ ضعیف هستید. در یک زمان کمی انجام دهید و استراحت کنید.
ممکن است برای باز کردن بسته بذر در این مرحله قیچی لازم باشد.
در حین کاشت بذر، دست اضافی خود را روی سینی بذر نگه دارید تا بتوانید به طور روشمند در هر بخش کار کنید. در صورت تماس تلفنی حواس‌پرتی غیرمنتظره، یک برچسب چوب یا گیاه می‌تواند برای علامت‌گذاری نقطه شما مفید باشد!

از الک برای پوشاندن آرام دانه ها با یک لایه رویی کمپوست استفاده می شود

مرحله 5: روی دانه ها را با کمپوست بپوشانید
بیشتر دانه ها نیاز به یک لایه ریز کمپوست دارند که روی آنها بپاشد. برای مشاوره بسته بذر را بررسی کنید. به آرامی به کناره سینی ضربه بزنید تا پس از اضافه شدن کمپوست اضافی از آن خارج شود.

آسان ترش کن
اگر نگران دست سنگین هستید، از یک صافی/صفحه برای پاشیدن کمپوست روی سینی بذر خود استفاده کنید. دانه های بزرگتر را می توان به آرامی در زیر سطح کمپوست خود فرو کرد.

برچسب گیاه زرد روشن، تنوع بذر و تاریخ کاشت را نشان می دهد

مرحله 6: به گیاهان خود برچسب بزنید
برچسب های گیاهان برای یادآوری آنچه کاشته اید فوق العاده هستند! خرمای کاشته شده را اضافه کنید تا بدانید بذرهای شما چقدر طول می کشد تا جوانه بزنند. برچسب ها را در لبه سینی رو به بیرون قرار دهید تا به راحتی تشخیص دهید که هر سینی حاوی چه چیزی است.

آسان ترش کن
یک راه ساده برای تهیه برچسب گیاه این است که بسته گیاه را روی یک چوب در سینی بذر بچسبانید. اگر از دست دادن بینایی دارید، گزینه‌های مختلفی وجود دارد که به شما کمک می‌کند برچسب‌های بزرگ‌تر یا خواندنی‌تر ایجاد کنید. برخی از شرکت های باغبانی برچسب های بسیار بزرگ تولید می کنند. طیف وسیعی از برچسب‌های چاپی بزرگ، رنگی، لمسی و بریل از RNIB موجود است.

برای دادن آب ملایم به دانه‌ها از یک آب‌پاش روی بطری استفاده می‌شود

مرحله 7: به آنها آب بدهید
دانه های جدید شما تشنه خواهند شد! وقت آن است که به آنها آب ملایم بدهید. می توانید این کار را با آبیاری از بالا یا از زیر انجام دهید. در صورت آبیاری از بالا، روش استاندارد این است که از قوطی آبیاری با گل رز در انتهای آن استفاده کنید.
گل رز یک نازل دایره‌ای بزرگ با سوراخ‌های ریز است که به آب اجازه می‌دهد به صورت یک پاشیدن ملایم بیرون بیاید.
هنگام آبیاری، می خواهید خاک مرطوب شود، نه خیس. اگر از زیر آبیاری می کنید، سینی بذر خود را در سینی آب دیگری قرار دهید.
بگذارید خیس بخورد تا سینی بذر برای بلند شدن احساس سنگینی کند. این رویکرد مانع از شسته شدن دانه های شما یا فشار بیش از حد به عمق کمپوست می شود.

آسان ترش کن
قوطی های آبیاری کوچک از مراکز باغ در دسترس هستند تا وزنه برداری را به حداقل برسانند.
آبکش های روی بطری برای بطری های پلاستیکی برای استفاده مجدد از بطری های قدیمی مفید و خوب هستند.
قبل از قرار دادن کمپوست در سینی به آرامی آن را آبیاری کنید. این بدان معنی است که هنگام کاشت بذر از قبل مرطوب است.

سینی بذر که در یک نقطه روشن روی طاقچه قرار گرفته است

مرحله 8: دانه های خود را در جای خود قرار دهید
سینی بذر خود را در مکانی روشن قرار دهید. یک طاقچه گرم، ترجیحاً رو به جنوب، خوب است. همچنین می توانید سینی خود را در گلخانه یا مینی پروپاگاتور در صورت وجود قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که آنها در جایی هستند که بتوانید به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید و آنها را نظارت کنید.
سینی را دور از جریان آب قرار دهید که می تواند کمپوست را خشک کند و به نهال های حساس آسیب برساند.
بذرهای شما اکنون با موفقیت کاشته شده و در جای خود قرار دارند. این زمان عالی برای پاداش دادن به خود با یک فنجان چای است!

مراقبت از دانه های خود
برای بهترین شانس موفقیت با دانه های خود، کمپوست را مرطوب نگه دارید اما اشباع نشده باشد. از یک قوطی آبیاری با گلاب ریز یا اسپری آب داخل ساختمان استفاده کنید.

آسان ترش کن
مقداری پارچه برش خورده و در زیر سینی بذر قرار می‌گیرد، به این معنی که باید کمتر آبیاری کنید.

مراحل بعدی
امیدواریم به زودی اولین شاخه های سبز معجزه آسا را ببینید که در هنگام جوانه زدن بذرهای شما در خاک فرو می روند. هنگامی که آنها به اندازه کافی بزرگ شدند، مرحله بعدی “خارج کردن” است.
این بدان معنی است که آنها را با دقت به گلدان های بزرگتر منتقل کنید. اگر از سینی بذر مدولار استفاده کرده اید، ممکن است مجبور نباشید دانه های خود را بیرون بیاورید.
ممکن است بتوانید آنها را برای مدت بیشتری رها کنید و مستقیماً به کاشت آنها بپرید. این یک راه عالی برای ساده تر کردن کاشت بذر است!

نکته بالا
هیچ اشتباهی در باغبانی وجود ندارد، فقط فرصت هایی برای یادگیری وجود دارد. این بسیار طبیعی است که برخی از دانه ها جوانه نزنند، یا برخی دیگر به خوبی رشد نکنند. ناامید نشو اگر این اتفاق افتاد، فقط به مکان رشد آنها نگاه کنید و ببینید آیا چیزی وجود دارد که می توانید دفعه بعد تغییر دهید.

 

ترجمه: مجید احمد میرمحمدعلی

منبع: www.thrive.org

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *