تاکستان‌های انگور خراسان شمالی ثبت جهانی می‌شود

پایگاه خبری Da1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی از تلاش برای ثبت جهانی دو تاکستان سنتی استان خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، محمد محمدزاده  با اشاره به آغاز فصل باغبانی در باغات استان، اظهار داشت: در ماه‌های گذشته دوره‌های آموزشی برای باغدران استان برگزار شده است.

وی افزود: تلاش ما توجیه باغداران برای فراوری محصولات باغی و به ویژه انگور خراسان شمالی است که باید باغداران استان برای تکمیل زنجیره تولید به ویژه پس از برداشت این محصول توجیه شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: ما در استان 5 واحد فراوری انگور داریم و یگ واحد هم در تهیه شیره انگور فعالیت می‌کند و حدود 6000 تن فراوری انگور در این واحدها انجام می‌شود.

محمدزاده گفت: در فاروج یک واحد فراوری انگور 750 تن در سال طرفیت دارد و با یک میلیارد و چهار صد میلیون تومان سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: هدف‌گداری استان صادرات فراورده‌های انگور اعم از کشمش، آب انگور، آب غوره و سایر فراورده‌ها است، همچنین باغدران انگور استان در قالب یک صنف و اتاق خاص فعالیت خواهد کرد و شناسنامه برای باغ و باغدار صادر می‌شود.

وی افزود: این فرایند باعث می‌شود محصول مستقیماً از خود کشاورز خریدار و کد خاص روی محصول ثبت می‌شود و حذف واسطه‌ها و برند شدن محصولات باعی استان از مزایای این طرح است.

محمدزاده گفت: طرح ثبت جهانی تاکستان‌های کسبایر و فاروج به‌ عنوان تاکستان‌های اصیل و سنتی استان در حال انجام فعالیت برای ثبت جهانی است تا نسبت به جذب گردشگر هم برای این تاکستان‌ها اقدام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *