مبارزه مکانیکی علیه آفات و بیماری در جنگل‌های مازندران انجام شد

پایگاه خبری DA1news: رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه ساری گفت :عملیات کنترل آفات و مبارزه با بیماری ها امسال در یکهزار و ۵۰ هکتار از جنگل های حوزه استحفاظی این منطقه انجام شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه ساری امین وطن دوست روز یکشنبه افزود: این عملیات در پنچ بخش و به روش های مکانیکی و محلول پاشی اجرا شده است.

وی اظهار داشت: در ۶ ماه امسال مبارزه با پروانه ابریشم بافت ناجور در سطح ۲۵۰ هکتار در جنگل های شهرستان های بهشهر و گلوگاه به روش مکانیکی، مبارزه با شب پره شمشاد در ۱۵۰ هکتار از جنگل های شهرستان های ساری و بهشهر به روش محلول پاشی، ‌مبارزه با پروانه تخم انگشتری در سطح ۳۰۰ هکتار از جنگل های شهرستان سوادکوه شمالی به روش مکانیکی بروی گونه زرشک انجام شد.

وی تصریح کرد: همچنین در این مدت عملیات کنترل پروانه سفید اشجار در شهرستان نور و محدوده پارک جنگلی به مساحت ۲۰۰ هکتار به روش محلول پاشی، و کنترل سوسک قهوه ای توسکا در شهرستان ساری به روش مکانیکی به مساحت ۱۵۰ هکتار اجرایی شد.

وطن دوست گفت: با اجرای عملیات محلول پاشی در سطح جنگل ها هم اکنون شاهد سبز شدن جوانه های شمشاد هستیم که این امر نوید بخش احیای دوباره گونه شمشاد هیرکانی است.

شمشاد هیرکانی با نام علمی بوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.
این گونه درخت به عنوان پناهگاه حیات وحش و نماد میراث جنگل های شمال ایران قلمداد می شود و بهترین رویشگاه آن در ارتفاع ۲۰ تا ۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد ولی تا ارتفاع حدود یک هزار و ۲۰۰ متری در مناطق مختلف جنگلی استان های گیلان، مازندران و گلستان نیز می روید.