متناسب با افزایش سرمایه گذاری، کیفیت بخشی به خدمات نیز در دستور کار باشد

DA1newsرئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: انتظارات ما از صندوق های حمایت از بخش کشاورزی به دو حوزه افزایش سطح سرمایه گذاری یا حجم سرمایه گذاری و کیفیت سرمایه گذاری ها معطوف می شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، مجتبی دهقان پور در گردهمایی “مدیران عامل و روسای هیئت مدیر صندوق های حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی منطقه دو کشور” در شیراز تصریح کرد: متناسب با افزایش سرمایه گذاری که توسط دولت، تشکل ها، مردم و عموم اعضا انجام می شود، کیفیت بخشی به خدماتی که انجام می شود نیز باید در دستور کار باشد. 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه صندوق های حمایت از بخش کشاورزی به عنوان حامی این بخش شناخته می شوند و در ارائه ابزارهای مالی به بهره برداران بخش و ذی نفعان این صندوق ها اثرگذار هستند، اظهار کرد: این صندوق ها تا به امروز نقش پر رنگی داشته اند و باعث یک هم افزایی شده اند. توانستند در افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مثمر ثمر باشند و این یک رویکرد مثبت است که روز به روز به تعالی سازمانی این بخش افزوده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث سرمایه گذاری، یکی از نقیصه هایی که بخش کشاورزی دارد این است که سهم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی متناسب با نقشی که در تولید ناخالص ملی دارد، متوازن نیست، ابراز کرد: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی حدود 6 درصد تخمین زده می شود این در حالی است که نقش بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی و اقتصاد ما حدود 13 درصد است.

به گفته وی؛ یعنی کمتر از 50درصد از نقش بخش کشاورزی، سرمایه گذاری در آن شکل گرفته و نیاز این بخش به سرمایه گذاری بیش از پیش احساس می شود. به نظر بنده ما باید یک باز اندیشی در کار صندوق ها داشته باشیم.

دهقان پور با بیان اینکه سرمایه گذاری هایی که در بخش کشاورزی انجام می شود معمولا با ریسک همراه است، اضافه کرد: اگر سرمایه گذاریی در این بخش انجام می شود متاثر از آن ریسک پذیری است و باید کمک کنیم که این سرمایه گذاری یک مقداری ایمن باشد.

او با اشاره به اینکه به نظر می آید یک نگاه توامانی به این حوزه و استفاده از سایر ظرفیت ها مانند صندوق بیمه می تواند در خدمت بخش کشاورزی باشد و تا حدودی کمک کند، بیان کرد: این نگاه توامانی می تواند بر تکانه های اقتصادی و محیطی بخش کشاورزی اثر گذار و نهایتا در کارکردهای صندوق ها هم موثر باشد.

سرمایه اجتماعی از ارکان موفقیت صندوق های حمایت از کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه سرمایه های اجتماعی اگر در صندوق ها حفظ شوند یکی از ارکان اصلی موفقیت صندوق ها به شمار می آیند، افزود:  موئلفه های اعتماد، مشارکت، مسئولیت پذیری و پاسخ دهی در حفظ و پایداری سرمایه های اجتماعی اهمیت دارند.

دهقان پور به برنامه هفتم توسعه نیز گریزی زد و افزود: پیشنهاد می شود در بحث اساسنامه صندوق های حمایت از بخش کشاورزی مقداری انعطاف پذیری ایجاد شود؛ ما باید خودمان را با تغییرات سازگار کنیم، نمی توانیم از یک اساسنامه 20 ساله صندوق کاکرد های جدیدی بخواهیم.

او به کشت قراردادی، هوشمند سازی کشاورزی و دیپلماسی اقتصادی در بحث خرید حمایتی به عنوان برخی از کارکرد های جدید در وزارت جهاد کشاورزی اشاره و این پرسش را مطرح کرد: صندوق ها آیا متناسب با این سیاست ها و کارکرد های جدیدی که تعریف شده می توانند نقش آفرینی کنند یا خیر؟ با توجه به ظرفیتی که در وزارتخانه وجود دارد، باید براساس سیاست های نو، بیاییم نقش های نوین و کارکردهای جدیدی برای صندوق ها تعریف کنیم.

وی به انعقاد یک تفاهم نامه چهار جانبه در استان فارس برای افزایش سرمایه صندوق های حمایت از بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: قسمتی از موافقت نامه ی 28 میلیارد ریالی برای افزایش سرمایه و تنوع بخشی به سرمایه صندوق ها تامین شده است، امیدواریم بتوانیم به نقش آفرینی مطلوب تر صندوق ها کمک کنیم.

این گردهمایی میزبان حسین مهدی دوست مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کشور و مدیران عامل و روسای هیت مدیره صندوق های استان های بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان به عنوان استان های منطقه 2 کشور بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *