فراز و فرودهای ارزآوری ۲.۸ میلیارد دلاری طلای سرخ

پایگاه خبری DA1news: صادرات طلای سرخ طی ۱۰ سال اخیر فراز و فرودهای زیادی را با توجه به نوسانات تولید به دلیل خشکسالی گسترده در استانهای تولید کننده داشته، لکن طی این مدت ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است.

به گزارش اخبار کشاورزی DA1news، زعفران یا همان طلای سرخ یکی از محصولات کشاورزی است که تناسب زیادی با اقلیم آب و هوایی ایران دارد به طوری که همواره آمارهای فائو نشان داده که طی ۱۰ سال گذشته ۹۰ تا ۹۵ درصد زعفران تولید شده در جهان در کشورمان تولید و روانه بازارهای جهانی می شود.

بیشتر زعفران تولید شده در کشورمان در استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی عمل آمده و دیگر استانها از جمله یزد، کرمان و اصفهان نیز سهم اندکی در تولید این محصول دارند.

صادرات ۲۰۶ میلیون دلاری طلای سرخ

آمارهای گمرک در یازده ماهه سال ۱۴۰۱ نشان می دهد که ۲۰۷ تن و ۴۰۰ کیلوگرم زعفران به ارزش ۲۰۶ میلیون دلار از کشور صادر شده، این در حالی است که در یازده ماهه ۱۴۰۰ حدود ۲۴۱ تن و ۱۵۷ کیلوگرم زعفران به ارزش ۱۳۲ میلیون و ۶۱۷ هزار دلار از کشور صادر شده بود.

بنابراین این آمار نشان دهنده آن است که صادرات زعفران طی یک سال اخیر به لحاظ ارزشی ۷۳ میلیون دلار رشد داشته که برابر با ۵۵ درصد است.

۵۷ کشور جهان مشتری زعفران ایرانی

در یازده ماهه سال ۱۴۰۱ زعفران ایرانی به همه قاره های جهان بجز آمریکای جنوبی صادر شده و ۵۷ کشور جهان میزبان زعفران ناب ایرانی بوده اند، به طوری که طی سالهای اخیر همواره امارات، چین و اسپانیا سه مشتری اصلی طلای سرخ ایرانی بوده اند که بیشترین میزان درخواست برای خرید این محصول را از صادرکنندگان کشورمان داشتند.

در این بازه زمانی امارات ۷۲ میلیون دلار، اسپانیایی ۴۴ میلیون دلار، چین ۴۲ میلیون دلار واردات زعفران از ایران داشته اند که این میزان برابر با ۱۵۸ میلیون دلار است که با توجه به صادرات ۲۰۶ میلیون دلاری کل زعفران ایرانی می توان گفت این ۳ کشور حدود ۷۷ درصد زعفران ایرانی را در جهان خریداری می کنند.

از طرف دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که شهریور ماه سال گذشته بزرگترین قرارداد تجاری در حوزه زعفران در تاریخ بین ایران و قطر برای انتقال و فرآوری ۲۰۰ تن از این محصول با ارزش اولیه ۳۰۰ میلیون دلاری به امضا رسید به طوری که این امر نشان از دیپلماسی قوی اقتصادی دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی است.

با این قرارداد جایگاه کشورمان به عنوان قطب اصلی تولید و عرضه زعفران تثبیت می شود، علاوه بر این اینت قرارداد گام مهمی در جهت نزدیکتر شدن قیمت زعفران ایران به قیمت بازارهای جهانی برداشته خواهد شد.

روند صادرات زعفران در ۱۰ سال گذشته

آمارهای صادراتی زعفران ایرانی نشان می دهد از سال۱۳۹۱ تاکنون این صنعت دارای ارزآوری حدود ۲.۸ میلیارد دلاری صنعت زعفران طی ۱۰ سال اخیر است.

به طوری که بیشترین میزان صادرات و ارزآوری کشورمان در سال ۱۳۹۱ بوده که صادرکنندگان توانستند حدود ۱۴۰ تن زعفران به ارزش ۴۱۸ میلیون دلار روانه دیگر کشورها کنند با این حال این روند طی سالهای بعد کاهشی بوده تا جایی که در سالهای ۱۳۹۴، ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ به دلیل خشکسالی شدید در کشورمان تولید زعفران با کاهش محسوسی روبرو بود که همین امر اثر خود را بر صادرات این محصول گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *