ضرورت ترسيم نقشه نهال كاری مختص آذربايجان شرقی/ جذابيت سرمايه گذاري در حوزه زراعت چوب

پایگاه خبری DA1news:: جلسه ستاد زراعت چوب آذربايجان شرقي در راستای برنامه ريزي طرح توسعه زراعت استان که از ۱۲ عضو تشكيل شده به ریاست اکبر فتحی – رئيس سازمان جهاد كشاورزی استان – و با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی برگزار شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی،‌رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي بر لزوم ترسيم نقشه نهال كاري مختص استان آذربايجان شرقي تاكيد كرد و گفت: بايد نقشه اي در اين زمينه ترسيم شود تا مشخص شود نهال كاري در كدام مناطق استان مناسب است.
حيدر فتح زاده با اشاره به اینکه آمادگي لازم را در زمينه تأمين اعتبار مورد نياز براي زراعت چوب داريم افزود: مي توانيم از ظرفيت سرمايه گذاران نيز در اين حوزه استفاده كنيم و اراضي در بخش هاي مختلف نيز وجود دارد كه براي اين منظور مناسب به نظر می رسند لذا در هر حوزه اي كه نياز به تأمين اعتبار باشد براي انجام آن اقدامات لازم را انجام خواهيم داد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي نيز در این جلسه گفت: زراعت چوب حوزه اي سودآور براي بخش خصوصي است و سرمايه گذاران مي توانند براي سرمايه گذاري در اين حوزه اقدام كنند.
اكبر فتحي افزود: با توجه به نيازي كه در گذشته به چوب وجود داشت عده‌اي به زراعت چوب مشغول بودند و امروز نيز عده‌اي براي تأمين مواد اوليه صنعت چوب به فعاليت در حوزه توليد آن مي‌پردازند.
وي ادامه داد: منابع طبيعي و آبخيزداري براي حفاظت از جنگل‌ها، به زراعت چوب توجه ويژه‌اي دارد تا از اين راه جايگزيني براي تأمين مواد اوليه صنعت چوب معرفي كند و در قالب‌هاي مختلف از قبيل توزيع نهال رايگان، از آن حمايت كرده است و در نقاط مختلف استان نيز طرح هايي در اين خصوص اجرا شده است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان تاکید کرد: برنامه وزير جهاد كشاورزي اين است كه براي اجراي هر طرحي كه در وزارت انجام مي شود، يک مجري تعيين شود چرا كه در مدتي كه تصدي رياست سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان را بر عهده داشتند موفقيت اين طرح را تجربه كرده اند و در همين راستا نيز يك ابلاغ به عنوان مجري طرح شبكه‌هاي فرعي آبياري و زهكشي غرب و شمالغرب كشور براي رياست سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي صادر كرده اند لذا در همين راستا كميته برنامه ريزي و كميته اجرائي در هر استان ايجاد شده است و راه اندازي ستاد زراعت چوب به همين دليل است.
فتحی اضافه کرد: در بخش كشاورزي به اين باور رسيده ايم كه بايد از اجراي الگويي و آزمايشي خارج شويم و اجازه بدهيم كه بهره برداران مستقيما به فعاليت بپردازند و اين مسئله تنها به يك نگاه تسهيلات محور نياز دارد كه در قالب كمك هاي فني و اعتباري انجام شود.
وي ترويج بيمه در زراعت چوب را نيازمند فرهنگ سازي دانست و یادآور شد: مديريت هماهنگي ترويج كشاورزي و روابط عمومي بايد نسبت به اطلاع رساني و آموزش در اين حوزه به صورت جدي اقدام كند.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي اظهار کرد: در سطح استان ۱۱۴ هزار هكتار مستعد زراعت چوب وجود دارد كه از اين ميزان ۴۰ هزار هكتار مستثنيات و ۷۴ هزار هكتار نيز اراضي ملي است لذا بايد ميزان نياز به چوب در استان را احصا كرده و بر اساس اين نيازمندي، ميزان كشت چوب را مشخص كنيم.
فتحی افزود: بايد برنامه كشوري ابلاغ شده را با توجه به شرايط استاني تدوين كنيم، برنامه كشوري كه در اين حوزه براي ۵ سال آينده در نظر گرفته شده، كشت چوب در سطحي نزديک به يک ميليون هكتار است كه ۶۰۰ هزار هكتار آن در استان خوزستان بوده و مابقي آن براي استانهای ديگر خواهد بود.
وی با ذکر این نکته که مراكز تحقيقاتی بايد همكاري لازم را داشته و مشخص كنند كه از كدام نهال و روش تكثير استفاده شود تا عملكرد بهتري در اين زمينه صورت گيرد بیان کرد: اگر بتوانيم شرايط را براي حضور بخش خصوصي مهيا كنيم، زراعت چوب حوزه اي است كه درآمدزايي بسيار قابل توجهي دارد.
فتحی، هدف از تشكيل اين كميته را كاهش ميزان مصرف آب در اجراي طرح زراعت چوب دانست و گفت: كاهش استفاده از منابع مختلف و كوتاه كردن زمان برداشت در مقابل افزايش بهره وري مي تواند زراعت چوب را براي سرمايه گذاران نيز داراي جذابيت كند و اين امكان را مهيا كند تا از طريق بخش خصوصي طرح را پيش ببريم.
وي ادامه داد: با عنايت بر اينكه توسط وزير جهادكشاورزي براي زراعت چوب مجري تعريف شده و در استانها نيز كميته برنامه ريزي با مسئوليت جهادكشاورزي پيش بيني شده است لذا اولين جلسه كميته استاني زراعت چوب با حضور اعضا محترم كميته تشكيل شد تا وضعيت زراعت چوب در استان و اقدامات انجام يافته درگذشته تشريح و مقرر شد در قالب كمك‌هاي فني واعتباري پشتيباني هاي تسهيلاتي از اين نوع زراعت با شناسايي محل‌هاي مستعد در راستاي تامين مواد اوليه صنعت چوب و با هدف صيانت از جنگلها و ايجاد ارزش افزوده صورت پذيرد.