قاسمی: باید با یک برنامه‌ریزی استراتژی عمل کنیم/ آقایی از آغاز مستندسازی منابع ژنتیکی خبر داد

پایگاه خبری DA1news: نشست روسای موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی کشور برگزار شد.

به گزارش اهبار روزانه کشاورزی به نقل از  روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی این نشست به منظور بررسی راه کارهای همکاری و تعامل با حضور محمدمهدی قاسمی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و مصطفی آقایی رییس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی کشور برگزار شد.

محمدمهدی قاسمی معاون سازمان تات در این نشست با اشاره به اینکه همه از یک پیکر هستیم و بتوانیم با همکاری هم وظیفه و رسالتی که بر عهده داریم به خوبی انجام دهیم، گفت : انرژی ما پراکنده است ما پاسخگوی نیازهای بخش نبودیم کارهای متفرقه انجام شده ولی تاثیر گذاری در بخش کشاورزی کم بوده است و باید با یک برنامه‌ریزی استراتژی عمل کنیم و همه نیروها را بر اساس یک برنامه ریزی هم گرا کنیم.

محمد مهدی قاسمی گفت: به دلیل عدم وجود تفکر و برنامه‌ریزی استراتژیک ما نتوانستیم برنامه ها را به خوبی جلو ببریم و همین موجب عدم اعتماد به نفس شده است کارهای زیادی همچون هرباریوم، کلکسیون‌ها و شناسایی منابع ژنتیکی انجام شده است ولی امروز در سطح جامعه در زمینه حفظ محیط زیست آگاهی لازم وجود ندارد.

وی تسریع کرد: مسیر توسعه بخش از توسعه همکاران می‌گذرد ما از همکاران خود غفلت کردیم ما هنوز نمی‌توانیم بگوییم همه همکاران وزارت جهاد کشاورزی آگاهی لازم نسبت به حفاظت از منابع محیط زیست را دارند.

وی با اشاره به اینکه اولین اقدام این است که دوره آموزشی برگزار شود و همکاران در این مجموعه کمک خواهند کرد، گفت: در حوزه مردم و کشاورزان که بازیگران این مجموعه هستند اجتماعی سازی که کار بسیار بزرگی است باید انجام شود چون بازیگر اصلی مردم و کشاورزان هستند و نیاز داریم چارچوب های اصلی مشخص شود.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با اذعان بر اینکه فعالیت های ما باید کاربردی باشد؛ گفت: آموزش و بسته محتوایی باید فاخر باشد و ضروری است از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده کنیم؛ ما خوشحال می‌شویم از مجموعه فعالیت‌ها، اقدامات و ابزارهایی که در اختیار داریم از جمله تالار ترویج، صدا و سیما، شبکه برکت، شاک را در اختیار شما قرار دهیم و از آن استفاده کنید.

محمد مهدی قاسمی تاکید کرد: ظرفیت زنان خاص است و تنها متولی زنان روستایی و عشایری دفتر زنان روستایی در موسسه است و این ظرفیتی است که می‌شود خیلی به آن توجه ویژه داشت .

وی در پایان گفت: معاونت آموزش و ترویج کشاورزی با تمام توان و انرژی در زمینه ذخایر منابع ژنتیکی کشور در خدمت شما خواهد بود تابا کمک هم نتایج بهتری را کسب کنیم.

در ادامه جلسه مصطفی آقایی با اشاره به وظایف مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی کشورگفت: فعالیت های مدیریت و حفاظت از منابع ژنتیکی در سازمان ، کلکسیون های باغی، موزه ها،هرباریوم ، باغ های گیاه شناسی ، بانک ژن که مهم ترین آن بانک ژن منابع طبیعی است

وی افزود: شکل گیری و ایجاد این مرکز در سال 99 رسما تاسیس شد و کارهایی که ما انجام می دهیم در جهت ارتقای آگاهی های عمومی و دانش تخصصی می باشد، همچنین در ارتباط با انتشار متون تخصصی در زمینه منابع ژنتیکی کاتالوگ هایی تصویب و منتشر شده است.

آقایی با اذعان بر اینکه باید برای همه سازمان و وزرات جهاد کشاورزی استانداردی داشته باشیم گفت: شناختی که از ظرفیت کشاورزی وجود دارد به هر حال رد پای گسترده آموزش و ترویج است و با این دید و هم افزایی می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و کاری که شروع کردیم فعالیت های مهم مستند سازی منابع ژنتیکی است و باید برای ساخت مستند هماهنگی هایی انجام شود و ما نیاز داریم تنوع گونه ها و میوه ها را نشان دهیم ، کلیاتی که در تهیه مستندها به دنبال آن هستیم باید از ظرفیت ترویج استفاده کنیم، همچنین در زمینه ارتباط با حوزه ترویج در سراسر کشور، شرکت در دوره های آموزشی، تدوین پودمان ها و رسانه های ترویجی به خصوص شبکه برکت که بسیار موثر است.

در پایان رییس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تاکید کرد: مهم ترین موارد، بحث ورود مطالب به کتب درسی دوره های آموزش و پرورش و سطح دانشگاهی است و با توجه به قانون نظام بهره وری از این ظرفیت هم استفاده خواهیم کرد، همچنین برای عملیاتی شدن و جمع بندی این موارد باید یک کمیته مشترک تشکیل شود.

گفتنی است شرکت کنندگان در جلسه در زمینه دوره های کار و دانش،مباحث آب و خاک،نقش زنان در تنوع زیستی ،فعالیت های محققان معین، شبکه برکت و مستند سازی،آموزش کارکنان،آموزش بهره برداران، هرباریوم و منابع ذخایر ژنتیکی،باغات پسته، مطالبی بیان کردند.