درخشان خبر داد؛ اجرای عملیات مبارزه با جوندگان مضر در استان قزوین

پایگاه خبری DA1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سالانه ۱۸۰۰ هکتار عملیات مبارزه با جوندگان مضر در استان قزوین اجرا می شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، سعید درخشان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در دوره آموزشی مدیریت و کنترل جوندگان مضر که با حضور کارشناس مدیریت جوندگان سازمان حفظ نباتات کشور، کارشناسان حفظ نباتات ستادی و شهرستانی که در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین برگزار شد گفت: سالانه ۱۸۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی این استان عملیات مبارزه با جوندگان مضر اجرا می شود.

از این میزان بیش از ۱۳۰۰ هکتار عملیات مبارزه به صورت شیمیایی از طریق طعمه پاشی و بیش از ۵۰۰ هکتار به صورت مکانیکی و زراعی و بیولوژیکی انجام می شود.

عمده جوندگان مضر استان موش مغان، ورامین، کلاهو می باشد که این گونه از جوندگان مضر به دلیل توان خسارت زایی بالا به انواع محصولات به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق آلودگی با فضولات و موهای بدن، خسارت به تاسیسات و تجهیزات و انتقال انواع بیماریها به انسان اهمیت زیادی دارد و در گروه آفات عمومی دسته بندی می شود.

گفتنی است ؛در این دوره آموزشی در خصوص نحوه شناسایی انواع جوندگان مضر و نحوه خسارت و کنترل آنان بر اساس آخرین دستور العمل ها، اجرای روشهای کنترل اکولوژیکی، روشهای فیزیکی و مکانیکی و مبارزه عمومی و یکپارچه با مشارکت کشاورزان به منظور کنترل بهینه جوندگان و کاهش خسارتها تبادل نظر شد.