سه ستون برنامه اقدام فائو درباره تغییرات آب و هوایی

پایگاه خبری DA1news: یک برنامه اقدام جدید، بر اساس سه ستون، از اجرای استراتژی فائو در مورد تغییرات آب و هوایی 2022-2031 با تمرکز بر تحول سیستم کشاورزی حمایت می کند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) یک برنامه اقدام طراحی شده برای حمایت از اجرای استراتژی بلندپروازانه خود در زمینه تغییرات آب و هوایی 2022-2031 در جولای 2023 راه اندازی کرده است. شورا، سیستم های کشاورزی را به عنوان پایدار، فراگیر، انعطاف پذیر و سازگار با تغییرات آب و هوایی در نظر می گیرد.

سیستم‌های کشاورزی جهانی در حال حاضر مسئول حدود یک سوم کل انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند. آنها همچنین یکی از قربانیان اصلی بحران آب و هوا هستند. اما سیستم‌های کشاورزی نیز راه‌حل‌های بسیاری را برای مقابله با این بحران آب و هوایی ارائه می‌دهند، از انعطاف‌پذیری ساختمان و سازگاری گرفته تا کاهش و جداسازی.

هدف این استراتژی افزایش دید، جذب و سرمایه‌گذاری در این راه‌حل‌ها با کمک به اقتصادهای سازگار و انعطاف‌پذیر کم انتشار است «در حالی که غذاهای کافی، ایمن و مغذی برای رژیم‌های غذایی سالم، و همچنین سایر محصولات و خدمات کشاورزی، در حال حاضر و نسل های آینده، هیچ کس را پشت سر نمی گذارند.»

برای تضمین اجرای موفقیت‌آمیز و به‌موقع استراتژی، فائو یک برنامه اقدام را بر اساس گفتگو با اعضای فائو تدوین کرده است تا اطمینان حاصل شود که نیازها و اولویت‌های آنها را تا حد امکان منعکس می‌کند.

برنامه اقدام بر سه پایه استوار است:
1) حمایت در سطوح جهانی و منطقه ای.
2) حمایت از سیاست در سطح کشور.
3) گسترش اقدامات اقلیمی در زمین با بازیگران محلی و جمعیت های آسیب پذیر.

تا آنجا که به ستون اول مربوط می شود، فائو در حال حاضر تلاش های حمایتی خود را در مجامع جهانی افزایش داده است.

از نظر حمایت سیاستی از اعضای فائو، هدف این طرح تشدید حمایت در تدوین و اجرای تعهدات اقلیمی، به‌ویژه برنامه‌های سازگاری ملی (NAPs) و کمک‌های تعیین‌شده ملی (NDCs) است. فائو با افزایش جاه‌طلبی آب و هوا در استفاده از زمین و کشاورزی از طریق مشارکت‌های ملی و برنامه‌های ملی سازگاری (SCALA) در این زمینه فعال است که در حال حاضر در دوازده کشور در سراسر آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین فعال است.

ستون سوم به دنبال ایجاد مشارکت قوی‌تر توسط ذینفعان محلی، با تمرکز ویژه بر گروه‌های آسیب‌پذیر، مانند زنان و مردم بومی، به سمت شناسایی، توسعه مشترک و اتخاذ شیوه‌های خوب است که امنیت غذایی بیشتر و معیشت بهتر را تضمین می‌کند. و همچنین برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا، از دست دادن تنوع زیستی و تخریب زمین.

این طرح مجموعه‌ای از خروجی‌های مشخص را به همه نتایج و ستون‌هایی که در استراتژی تأیید شده‌اند مرتبط می‌کند و دوره 2022-2025 را پوشش می‌دهد و امکان بررسی میان‌مدت اجرای آن را فراهم می‌کند.

 

ترجمه: ناظم رامتین