آموزش و ترویج در اولویت برنامه‌ها/ افق ترسیمی سازمان تات رسیدن به خودکفایی 90درصدی

پایگاه خبری DA1news: خیام نکویی گفت: افق ترسیمی سازمان تات بر حسب برنامه هفتم توسعه در محصولات راهبردی را رسیدن به خودکفایی 90 درصدی خواند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نخستین نشست خبری در سال 1403 و به مناسبت روز ملی گندم و نان گفت: در پایان دولت شیزدهم قطعا به خودکفایی 90 درصدی در محصولات راهبردی خواهیم رسید.

خیام نکویی در ابتدای این نشست خبری به دستاوردهای مهم موسسات تحقیقی سازمان تات در خصوص تولید گندم و نان پرداخت و گفت: ما دو هدف را در تولید گندم دنبال می کنیم اولین هدف افزایش عملکرد و دومین هدف افزایش کیفیت محصول گندم است.

وی گفت: اگر توانمندی‌ها و ظرفیت کشور در زمینه گندم تبیین شود و بر نکاتی که توسط محققان ارائه می‌شود تمرکز کنیم علاوه بر خودکفایی گندم می‌توانیم صادرکننده این محصول راهبردی نیز باشیم.

رئیس سازمان تات افزود: در خصوص افزایش عملکرد در محصول استراتژیک گندم تمامی تلاش ما به سمت استفاده ارقام مقامی است که با شرایط و مناطق کشت که در زمین های شور و کم آب است و در مرحله بعد جلوگیری از ضایعات گندم است برنامه ریزی و حرکت می کنیم.

وی اظهار داشت: باید بدانیم که ضایعات گندم و نان تنها در موقع مصرف نیست و ضایعات در مرحله برداشت گندم هم رقم بالایی را به خود اختصاص داده است.

خیام نکویی گفت: سازمان تات در موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشور توانسته است به نوبه خود طی بررسی و آزمایش کمباین های برداشت گندم به نتایج خوبی در خصوص جلوگیری هدررفت گندم در مرحله برداشت برسند.

5هزار سایت ترویجی با محوریت کشاورزان

خیام نکویی با اعلام اینکه ۵ هزار سایت ترویجی با محوریت کشاورزان خبره ایجاد شده است گفت: امسال نیز این روند ادامه خواهد داشت و در این راستا ۴۶ مزرعه نوآور را به ۱۵۰ مزرعه نوآور با محوریت کشاورزان خبره و نوآور ارتقا خواهیم داد.

وی افزود: باتوجه‌به نام‌گذاری شعار سال کشاورزان برتری که بیشترین بهره‌وری را داشته باشند به‌عنوان کشاورزان نوآور به ۱۵ مزرعه دیگر جهت انعکاس دانش و فناوری به عرصه معرفی خواهند شد.

تولید ۷۰۰ دانش فنی در سازمان تات

رئیس سازمان تات از تولید ۷۰۰ دانش فنی در سازمان تات توسط محققین در مؤسسات و مراکز خبر داد و گفت: ۳۰۰ دانش فنی تاکنون به بخش خصوصی منتقل شده است و از سال گذشته نیز ارائه ۴۰۰ دانش به فنی به‌صورت رایگان جهت تجاری‌سازی به بخش خصوصی در راستای بهره‌وری آغاز شده است.

آموزش و ترویج در اولویت برنامه‌های سازمان تات

رئیس سازمان تات با اشاره به اینکه امسال آموزش و ترویج در اولویت برنامه‌های سازمان تات است، از برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و روز مزرعه در سطح کشور در راستای انتقال دانش به کشاورزان خبر داد.

وی بر نقش دانش بنیان شدن بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در طول ۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی ۴۰ درصد بوده است که این مهم جز با رسوخ دانش و فناوری در عرصه امکان پذیر نبود.

خیام نکویی در قسمت دیگری از سخنان خود گفت: امیدواریم در سال ۱۴۰۴ الگوی کشت در تمام محصولات کشاورزی اجرا شود و این مهم حمایت نمایندگان مجلس را می‌طلبد.