چالش های سامانه پایش پنجره واحد مدیریت زمین بررسی شد

پایگاه خبری DA1news: شورای راهبری سامانه پنجره واحد مدیریت زمین متشکل از نمایندگان برخی دستگاههای اجرایی عصر روز شنبه در محل سازمان منابع طبیعی تشکیل جلسه داده و مشکلات و موانع راه اندازی زیرسامانه پایش پنجره واحد مدییریت زمین و راهکارهای دستیابی آسان مردم به این سامانه را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری DA1news به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی، حسین میررجبی معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی کشور در این جلسه در باره پیگیری روند اجرای پنجره واحد مدیریت زمین گزارشاتی ارائه کرد و گفت: برابر ماده ۵ ضوابط اجرایی مدیریت زمین، منشور پنجره واحد تهیه شد و جهت اظهار نظر و رسیدگی در کارگروه فراقوه‌ای قرار گرفت و خوشبختانه در مردادماه امسال با تلاش کارگروه فراقوه‌ای و همچنین ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ابلاغ شد.
میررجبی از اتصال 18 استان کشور به زیر سامانه پنجره واحد زمین خبر داد و افزود: در صدد فراهم کردن شرایطی هستیم تا سایر استان ها به این سامانه اتصال پیدا کنند.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی کشور در ادامه اعلام کرد: با وجود اینکه همه دستگاه‌ها اطلاعات اولیه و مقدماتی را بارگذاری کرده اند اما هنوز برخی دستگاهها به درگاه صدور مجوز متقاضیان اتصال پیدا نکرده اند و متاسفانه صدور مجوزی از این طریق صورت نپذیرفته است که ما پیگیری می‌کنیم قطعا باید نسبت به کوتاهی ها و قصوری که دارند پاسخگو باشند.
در ادامه مازیار مباشری، مدیر کل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات و مجری پروژه پنجره واحد مدیریت زمین، در این جلسه ضمن مروری بر آخرین وضعیت سامانه پنجره واحد مدیریت زمین بیان داشت: سامانه یک پلتفرمی بین دستگاهی است که به انجام دو اقدام مهم و اساسی در حوزه اراضی شامل: صدور الکترونیکی مجوزهای حوزه زمین و پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای می‌پردازد.
وی در موضوع پایش اراضی به سه بخش؛ تامین تصاویر، پردازش تصاویر و توزیع تصاویر اشاره کرد و گفـت: در این سه حوزه با چالش و مشکلاتی روبرو هستیم و هنوز برای تمامی پهنه ها نقشه لازم وجود ندارد و از این بابت روند کار پنجره واحد مدیریت زمین به کندی پیش می رود.
در پایان بخش این جلسه دکتر نوبخت رییس سازمان منابع طبیعی و مدیر راهبری و هماهنگی امور سامانه پنجره واحد مدیریت زمین گفت: نتیجه کار سامانه باید دسترسی سهل الوصول مردمان محلی و روستایی به سامانه باشد؛ مردمانی که ناچارند برای گرفتن یک مجوز ماهها به ادارات مختلف مراجعه کرده و در صف انتظار بمانند. این سامانه باید موجب رضایت مندی مردم شود.
نوبخت افزود: ما نباید نگاه یک بعدی به موضوع سامانه داشته باشیم زیرا برخی دستگاهها اقدامات زیادی انجام دادند تا این سامانه راه اندازی شود و شکل بگیرد. برخی دستگاهها هم در این میان کوتاهی و قصور داشته اند. این کم کاری ها از سوی برخی دستگاهها باید مشخص و اعلام شود.
نوبخت گفت: بخاطر اینکه راهبر این سامانه سازمان منابع طبیعی است قطعاً نگاه افکار عمومی و رسانه ها بیشتر متوجه این سازمان است. تلاش می کنیم تا پایان شهریورماه تمام استان‌ها را در زیرسامانه پایش حداقل در یک پهنه اتصال بدهیم و این اتصال و صدور مجوز زمانی می تواند جنبه کامل عملکردی به خود بگیرد که دیگر دستگاهها نیز وظیفه خود را بخوبی انجام دهند.