زمستان؛ اصول و نکات آبیاری درختان

پایگاه خبری Da1news: آبیاری منظم درختان در تمام طول سال از اقدامات مهمی است که کشاورزان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. نیاز آبی درختان در فصول بهار و تابستان زیاد و با سرد شدن هوا کمتر می شود.اما کمتر شدن به این معنا نیست که دیگر به آبیاری نیازی ندارند!

برخی تصور می کنند چون در فصل زمستان هوا سرد است و درختان به خواب زمستانه می روند؛ پس دیگر نیازی به آبیاری ندارند. در حالی که یکی از آسیب های شایعی که درختان در معرض آن قرار می گیرند، کم آبی زمستانی است. در اثر آسیب زمستانی ممکن است درختان در بهار طبیعی به نظر برسند اما در تابستان از بین می روند.

آبیاری زمستانی چرا باید انجام گیرد؟

در فصل زمستان با وجود اینکه گیاهان به خواب زمستانی می روند اما زنده اند و به فعالیت های حیاتی وضروری خود ادامه می دهند و این فعالیت ها به آب و اکسیژن کافی نیاز دارد.

همچنین در فصول زمستان آب هم برای خاک و هم برای درخت نقش عایق دارد ( خاک مرطوب در زمستان گرمتر است) و باعث می شود درختان در مقابل سرما مقاوم تر شوند.آبی که در خاک و ریشه گیاهان وجود دارد در روز مانند یک جاذب حرارتی عمل کرده و گرما را در خود ذخیره می کند. در هنگام شب و با افت دما این گرمای ذخیره شده باعث گرم تر شدن ریشه و اطراف گیاه نسبت به سایر قسمت ها می شود. از این رو در شب از یخ زدگی درختان جلوگیری می کند.

به عبارتی خاک خشک، سرد و بدون رطوبت عایق بندی طبیعی خود را از دست می دهد. در نتیجه با سرعت بیشتری یخ می زند و سبب آسیب رساندن به ریشه گیاه می شود.

همچنین خاک خشک تجزیه را نیز کند می کند. زیرا میکروارگانیزم هایی که درون خاک عمل تجزیه را انجام می دهند می میرند و تجزیه کند می شود یا به طور کامل متوقف می شود. بنابراین با آبیاری درست و به موقع می توان از نابودی درختان جلوگیری کرد.

آبیاری درختان تا زمان سرد شدن هوا به طور منظم باید انجام شود ( اواخر آبان یا اوایل آذر ماه). زمانی که هوا سرد تر شد و به دمای صفر درجه نزدیک تر شد ؛ آبیاری کمتر و بسته به شرایط آب و هوایی به ماهانه ۱تا ۲ بار می رسد.

در مناطق گرم و خشک ماهانه ۲ بار و در مناطق سرد سیر که بارش های جوی کم است ماهانه ۱ مرتبه، همچنین در مناطقی که درختان در معرض باد های خشک قرار دارند آبیاری باید بیشتر انجام شود.

بهترین زمان برای آبیاری در فصل زمستان اوایل روز است که هوا خیلی سرد نیست. در این زمان گیاهان فرصت کافی برای جذب آب را دارند و به راحتی می توانند آب را جذب کنند تا در شب با افت دما دچار سرما زدگی نشوند.

به طور کلی زمانی که سطح خاک زمین خشک است و دمای هوا بالاتر از ۴ درجه سانتی گراد بود و همچنین در آن زمان باد خشک نمی وزید می توانید نسبت به آبیاری درختان اقدام کرد. یخ آب یا آبیاری غرقابی نیز یک روز قبل از اینکه دما به زیر صفر درجه برسد بسیار حائز اهمیت است. منجر به ازبین رفتن حشرات، لارو ها و تخم حشرات در ریشه می شود.

اهمیت یخ آب (آبیاری غرقابی در زمستان)

یخ آب باعث می شود آب در ریشه یخ بسته و راه تنفس حشرات و آفت هایی که در ریشه زندگی می کنند بسته شود و آفت ها از بین بروند.

همچنین زمانی که آب در خاک یخ می زند؛ خاک منبسط شده و موجب جداسازی ذرات خاک و افزایش نفوذ پذیری آن می شود.

تجربیات نشان می دهد درختانی که خاک آن ها در زمستان ۱_۲ بار ابیاری می شوند بافت اسفنجی تری دارند که این خود موجب گسترش ریشه گیاه، حفظ رطوبت خاک و دردسترس قرار گرفتن مواد غذایی در اختیار گیاه می شود و درنتیجه موجب رشد بهتر درختان و حفظ شادابی آنها می شود.

توجه داشته باشید هنگام یخ آب زمستانه دمای هوا به زیر منفی ۱۰ درجه سانتی گراد نرسد زیرا که ممکن هست موجب آسیب به ریشه درختان گردد.

نحوه ی آبیاری زمستانه چگونه است؟

آبیاری باید به صورت عمقی انجام شود.تا علاوه بر شستشوی شوری خاک باعث سیر آبی کامل گیاه شود. از آنجایی که ریشه گیاه به اندازه ی ارتفاع خود ریشه می زند بهترین روش برای آبیاری درختان چندین ساله و بزرگ تر این است که آبیاری بین تنه ی درخت تا سایه انداز درخت ( فاصله بین تنه درخت تا جایی که سایه درخت به آنجا می افتد) انجام شود.

اما برای گیاهان جوان و کوچک آبیاری در پیرامون تاج انجام می شود.

در هنگام آبیاری باید تا حد امکان از پاشیدن آب بر روی شاخ و برگ درختان خودداری شود. همچنین نباید خاک به صورت اشباع از آب برای مدت طولانی بماند، زیرا این کار خطر پوسیدگی ریشه را افزایش می دهد و در نهایت باعث خفگی و نابودی گیاه می شود.

اگر تعداد درختان کم است می توان با سطل یا شلنگ آبیاری را انجام داد. اما برای باغات بزرگ با لوله های آبیاری انجام می شود.

نکات مهم در آبیاری زمستانه

-آبیاری باید منظم و عمقی باشد.بیشتر درختان به اندازه ارتفاع خود در خاک ریشه می دوانند.بنابراین در آبیاری باید به عمق آبیاری توجه داشت.

-درخت ها و درختچه های جوان به آب بیشتری در طول فصل زمستان نیاز دارند.بنابراین هنگامی که هیچ پوششی از برف بر روی زمین نیست هر چند هفته یکبار آبیاری نمایید.

-درختان سوزنی برگ و درختانی که در فصل زمستان برگ های سبز دارند نسبت به سایر درختان که برگی ندارند به آب بیشتری در زمستان نیاز دارند.

-پاشیدن مالچ در سطح خاک از یخ زدن ریشه و خاک جلوگیری می کند.

-آبیاری باید در اوایل روز انجام شود.زیرا این کار باعث می شود قطرات آب حرارت آفتاب را در خود نگه دارند و در زمان افت دما، این گرمای جذب شده باعث بیشتر شدن دما در اطراف گیاه می شود. همچنین در این صورت گیاهان کوچک کمتر دچار پوسیدگی می شوند.

-آبیاری نباید بیش از اندازه انجام شود. آبیاری زیاد موجب ماندابی شدن خاک شده و اکسیژن کافی به ریشه نمی رسد.در نتیجه ریشه می پوسد.

-زمانی که دمای هوا به صفر درجه نزدیک شد آبیاری دیگر نباید انجام شود.

-در هنگام وزش بادهای خشک زمستانه نباید آبیاری انجام شود. زیرا باد مانع رسیدن آب به ریشه می شود.

-استفاده از پوشش های مناسب برای جلوگیری از سرما زدگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *