دهقانی سانیج: باید به زنجیره تولید تا مصرف، نگاه علمی داشته باشیم

پایگاه خبری DA1news: نشست خبری دستاوردهای موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی به مناسبت ۳۱ فروردین روز گندم و نان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اخبار روزانه کشاورزی، این نشست با حضور حسین دهقانی سانیج رئیس موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی، معاونین و اعضاء هیات علمی موسسه، مدیران شرکت های دانش بنیان و مدیر غله استان البرز در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دهقانی سانیج ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه و میهمانان حاضر در جلسه به معرفی اجمالی فعالیت های موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی پرداخت و گفت: آنچه که در موضوع گندم و نان اهمیت داشته و موسسه توانسته است با تحقیقات مستمر توسط اعضای هیات علمی و محققان فعالیت های مثمر ثمری داشته باشد در بخش های آبیاری تحت فشار، ماشینهای کشاورزی و صنایع غذایی به وضوح دیده می شود.

رئیس موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی گفت: توسعه سطح زیر کشت و توسعه گندم یکی از نگاه‌های موجود است اما مسائل فنی و مهندسی که به بهره وری چرخه تولید نان تا سر سفره مردم کمک می‌کند، موضوع مهم دیگری به شمار می‌رود که نیازمند توجه بیشتر کشور است. با توجه به مسائل تولید غذا در کشور، می توان گفت که گندم و نان از نظر اهمیت، رقیبی برای نفت محسوب می‌شوند و به همان میزان حائز اهمیت هستند.

دهقانی افزود:  برخی کشورهای پیشرو در تولید گندم، این محصول را یک قدرت سبز می‌دانند و می‌توانند با تولید گندم و نان برخی مسائل تحریمی را در مقیاس دنیا مدیریت کنند.

وی در ادامه افزود: خوداتکایی و خودکفایی در تولید گندم اهمیت بسزایی داشته و در کشورهایی مانند ایران که نان قوت اصلی است، برای تحقق خودکفایی و بهره وری باید به زنجیره تولید تا مصرف نگاه علمی داشته باشیم.

رئیس موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی اظهار داشت: ارتقا کمی و کیفی نان‌های کشور، ایجاد پایلوت‌های الگویی در ۱۵ استان کشور و جلب فناوران و شرکت دانش بنیان خصوصی در مرکز رشد واحدهای فناور و فب لب (FabLab)مؤسسه برخی از مهمترین اقدامات در دست اجرای مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی است.

رئیس موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص انتقال یافته های علمی در خصوص استفاده از سیستم های نوین آبیاری گفت: در خصوص انتقال یافته های علمی موسسه توانسته ایت با همکاری با موسسه ترویج و شناسایی مزارع نوآور و نمونه به صورت پایلوت، سیستم های نوین آبیاری بکار برده است.

وی در خصوص استاندارد تولیدات سیستم های نوین آبیاری توسط شرکت های تولیدکننده به خبرنگار ما گفت: ما در بخش فنی موسسه بر روی تولیدات سیستم های نوین آبیاری، آزمایش و نظرات کارشناسی و علمی را با در نظر گرفتن استاندارهای موجود ارائه می دهیم و تولیدکنندگان موظف هستند برای ادامه فعالیت خود تاییدیه موسسه را دریافت کنند.