خیام نکویی عنوان کرد: پایداری در تولید با کمک دانش بنیان کردن کشاورزی

پایگاه خبری Da1news:  دکتر خیام نکویی گفت: عنصر بهره وری در مجموعه عملکرد وزارت کشاورزی ظهور و بروز کرده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، دکتر خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات با حضور در نمایشگاه دستاوردهای دولت سیزدهم (روایت خدمت) ضمن بازدید از غرفه وزارت جهاد کشاورزی با حضور در بین خبرنگاران ضمن سخنانی گوشه ای از دستاوردهای مهم وزارت جهاد کشاورزی را برشمرد.

دکتر خیام نکویی در قسمتی از سخنان خود گفت: یکی از دستاوردهای وزارت جهاد طی امسال را می توان به خرید تضمینی بیش از 10 میلیون تن گندم در سطح کشور نام برد.

وی ادامه داد: ما به دنبال پایداری در تولید گندم با کمک دانش بنیان کردن کشاورزی هستیم به گونه ای که تولید را در واحد سطح بالا ببریم.

«سیدمجتبی خیام‌نکویی» در حاشیه بازدید از نمایشگاه «روایت خدمت» در جمع خبرنگاران، با گرامیداشت هفته دولت اظهار داشت: امروز شاهد نمایشگاهی هستیم که دستاوردهای دو ساله دولت مردمی سیزدهم را به تصویر می‌کشد.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در طول یک سالی که گذشت مجموعه خدمات ارزشمندی را در حوزه‌های مختلف داشته که می‌توان گفت عنصر بهره‌وری در فعالیت‌های این وزارت ظهور و بروز پیدا کرده است.

خیام‌نکویی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰ میلیون تن گذشته است، گفت: امسال نسبت به سال گذشته تولید گندم در کشور افزایش داشته که برآیند فعالیت‌های مجموعه مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی است، همچنین در حوزه باغبانی هم فعالیت‌های خوبی در جهت بهره‌وری انجام شده است.

وی، دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی و منابع طبیعی به منظور ارتقای بهره‌وری را رسالت بزرگ سازمان تات در وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: ما باید میزان تولید محصولات کشاورزی را از ۱۲۵ میلیون تن فعلی به ۱۴۰ میلیون تن افزایش دهیم تا نیاز کشور را در محصولات راهبردی تامین کنیم، به طوری که هم‌اکنون در محصول گندم در آستانه خودکفایی قرار گرفته‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: اگر شرایط تولید در سال آینده مانند امسال باثبات باشد، به سمت پایداری در تولید گندم حرکت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه رسوخ دانش در بخش کشاورزی از ماموریت‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است، عنوان‌کرد: در شرایط موجود امکان افزایش سطح زیر کشت در حوزه زراعت و باغبانی وجود ندارد و تنها گزینه ما ارتقای بهره‌وری در واحد سطح است که این مهم فقط با رسوخ دانش و فناوری به حوزه کشاورزی امکان‌پذیر است.

خیام‌نکویی ادامه‌داد: در حوزه باغبانی ۲۴ میلیون تن تولید داریم و به طور متوسط سالیانه ۶ میلیارد دلار ارز ناشی از صادرات کشور مربوط به بخش کشاورزی و باغبانی است که با ارتقای باغات، شاهد افزایش محصولات باغبانی خواهیم بود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در زمینه حوزه بذر خاطرنشان‌کرد: حدود ۹۸ درصد از بذر مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و سازمان تات هم سهم ۵۶۰ هزار تن از بذور گواهی شده را به خود اختصاص داده است که در صورت عدم تولید این بذر، سالیانه یک میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شد.

وی با اشاره به اینکه همکاری با بخش خصوصی برای گسترش تولید بذور هیبرید از دیگر برنامه‌های سازمان تحقیقات است، گفت: با انجام این کار، کشور در آستانه خودکفایی در تولید بذر قرار خواهد گرفت.

ویدئو کامل این گزارش را در کانال آپارات DA1news.com ببینید: