خیام نکویی تاکید کرد: توجه به ایده ها در زمینه چالش‌های پیش روی کشور

پایگاه خبری DA1news: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: سالانه ۲۰ میلیارد دلار غذای تولیدی حاصل از محصولات کشاورزی در فرایند تولید تا مصرف به ضایعات تبدیل می‌شود.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط‌عمومی سازمان تات؛ سید مجتبی خیام نکویی عصر سه‌شنبه در آیین پایانی رویداد ملی کارآفرینی و فناوری‌های نوین آموزشی که در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، به افزایش اثربخشی در تحول فنّاوری آموزشی در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین عنصر که منجر به تحول و اثربخشی فناوری‌ها می‌شود پاسخگویی به یک چالش اساسی است.

وی تصریح کرد: باید ایده‌ها را در زمینه چالش‌های پیش روی کشور مورد توجه قرار دهیم که از آن جمله موضوع پسماندهای بخش کشاورزی است .

وی گفت: علی‌رغم اینکه سالانه ۱۳۱ میلیون تن تولید غذا در کشور داریم، به طور متوسط حداقل ۲۵ درصد در فرایند تولید تا مصرف که حدود بیش از ۳۰ میلیون تن از تولیدات این بخش است به ضایعات تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان تات ادامه داد: اگر با استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه آموزش بتوانیم این میزان را فقط ۲۰ درصد تا ۱۰ درصد کاهش دهیم رقم قابل‌ملاحظه‌ای علاوه بر اینکه از لحاظ اقتصادی صید و ذخیره می‌کنیم از لحاظ اثربخشی تأثیر زیادی خواهد داشت.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در ایران در خیلی از محصولات اگر اسراف نکنیم خودکفا هستیم طور یکه به‌عنوان‌مثال سالانه بیش از ۲ میلیون تن برنج تولید می‌کنیم و یک میلیون تن نیز وارد می‌کنیم تقریباً معادل میزان برنجی که وارد می‌کنیم ضایعات داریم.

وی اضافه کرد: اگر در کشور روزی یک‌دانه برنج دور بریزیم در مجموع ۸۷ میلیون دانه برنج دور می‌ریزیم که غذای ۲۳ هزار نفر است و اگر یک قاشق دور بریزیم غذای ۵۰۰ هزار نفر است.

در پایان از ۷۰ ایده برتر به دبیرخانه رویداد ملی کارآفرینی و فناوری‌های نوین آموزشی ۱۰ ایده برتر معرفی شدند.

وی یکی از مؤثرترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف را آموزش دانست و اضافه کرد: نحوه آموزشی مهم‌ترین تأثیرگذاری را نسبت به دیگر مؤلفه‌ها بر روی مخاطب دارد و کسانی که وارد این حوزه می‌شوند چند عامل را باید در نظر بگیرند که نخستین عامل زیست‌بوم مخاطبشان است که این طراحی در چه فضایی انجام می‌شود.

وی دومین عامل را محدوده سنی مخاطب برشمرد و گفت: در این بخش باید تولید محتوایی که با روش‌های جدید آموزشی می‌شود قابلیت تعمیم برای سطوح خاص سنی را داشته باشد که هر چقدر مخاطب اختصاصی‌تر بشود اثربخشی آن بیشتر می‌شود.

خیام نکویی سومین عامل را توجه به هرم یادگیری عنوان کرد و افزود: در هرم یادگیری بیشترین اثربخشی را گزینه‌های چالشی دارد، چرا که در هرم یادگیری بیشترین اثربخشی به چالش کشیدن فرد در ماندگاری آن موضوع و رفع مشکل است.

خیام نکویی با بیان اینکه هرچه مخاطب اختصاصی‌تر شود، اثربخشی افزایش می‌یابد و با تأکید بر ضرورت توجه به هرم یادگیری بیان کرد: هرم‌های یادگیری در دنیا دائماً در حال بهینه‌سازی است و با فناوری‌های نوین به‌ویژه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات رشد چشمگیری پیدا کرده است، بنابراین برای تعریف یک محتوا و بیشترین اثربخشی روی مخاطب باید گزینه‌های چالشی تعریف شود تا مخاطب در تعامل با آنها بتواند گزینه درستی را از نظر آموزشی انتخاب کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی مطالب حین انتقال به مخاطب ملموس هستند؛ اما بعضی از آنها باید با استفاده از فناوری‌های نوین ساده‌سازی شوند، هرچه در فنّاوری آموزشی با استفاده از فناوری‌های نوین بیشتر به دنبال ساده‌سازی باشیم اثربخشی بالاتری خواهیم داشت. در فناوری‌های جدید باتوجه‌به اینکه افراد حوصله بیش از نیم دقیقه شنیدن را ندارند، ما باید تمام مطالب خود را در ۳۰ ثانیه به آنها منتقل کنیم که این امر مهارت بسیاری را می‌طلبد.