خیام نکویی: ایران یکی از غنی‌ترین کشورها از نظر تنوع گونه‌ای فون و فلور است

پایگاه خبری Da1news: رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در آستانه روز تنوع زیستی اول خرداد کنوانسیون تنوع زیستی در دنیا به عنوان روز تنوع زیستی نامگذاری کرده که ارتباط مستقیم با مقوله حفاظت از منابع پایه ما که خاک یکی از مهمترین منابع پایه ما است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از سازمان تحقیقات کشاورزی، وی در ادامه گفت: وقتی صحبت از تنوع زیستی می‌کنیم منظورمان تنوع بین موجودات زنده چه در زیست بوم های خشکی، دریایی و حتی سایر زیست بوم های آبی که شامل تنوع درون گونه ، بین گونه ، تنوع خود زیست بوم ها است اگر ما حقیقتا بخواهیم کشورمان را از جهت این ظرفیت بررسی کنیم یک کشور بی‌نظیری داریم چون ما از نظر تنوع گونه ها در حوزه گیاهی بر اساس طبقه بندی واویلوف جزو ۸ کشور تنوع زیستی دنیا هستیم به طوریکه بالغ بر 8هزار گونه گیاهی و از این 8 هزار گونه بالغ بر 2هزار و ۳۰۰ گونه در حقیقت گونه های دارویی هستند که یک تنوع بسیار قابل ملاحظه‌ای دارند.
دکتر خیام نکویی با تاکید بر اینکه ایران دارای مناطق رویشی متفاوت با خصوصیات اکولوژیکی متنوع هستیم افزود: این تنوع باعث شده ایران به عنوان یکی از غنی‌ترین کشورها هم از نظر تنوع گونه‌ای منظور فوم و فلور محسوب شود .
وی خاطر نشان کرد : علاوه بر گونه‌های گیاهی که اشاره کردم که از ۸ هزار گونه 2هزار و 400 گونه آن انحصاری برای جمهوری اسلامی است می توان این گونه‌ها را اندومیک بومی ایران تلقی کنید. و علاوه بر این ۲0۴ گونه پستاندار نیز در کشور وجود دارد که شامل : ۵۵0 گونه پرنده ، ۳۷۴ گونه ماهیان آبی داخلی ،۲۶۸گونه خزنده و ۳۲ گونه دوزیست که این واقعیت یک ظرفیت بی‌نظیری است که در حوزه کشاورزی حدود ۹۵ گونه زراعی و ۱۰۸ باغی در کشور موجود می باشد. حالا شما تصور کنید به اینها بخواهیم تنوع میکروارگانیسم‌ها، قارچها ، باکتریها و ویروسها را در نظر بگیریم کشور ما یک کشور فوق العاده توانمند در تنوع زیستی محسوب می‌شود که یک رقم بسیار بالایی است .
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: یکی از مهمترین ابزار برای حفاظت و نگهداری از این منابع ژنتیکی این است که بتوانیم از منابع پایه که خاک است، استفاده کنیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه یکی از مسائلی که در بخش کشاورزی وجود دارد این است که مثلاً یک زمین ۲۰ هکتاری که در دست پدر و مادر باشد و فوت کند و هشت فرزند داشته باشند این زمین بین هشت فرزند تقسیم می شود، مهمترین اتفاقی که می‌افتد علاوه بر اینکه کشاورزی ما از حالت اقتصادی سنتی تر خواهد شد و کاملاً غیر اقتصادی می‌شود اینکه باعث می شود ما در حقیقت عدم استفاده از ماشین آلاتی که از فرسایش خاک جلوگیری می کنند ،خودمان خود به خود یک قدم می گذاریم در جهت فرسایش خاک ضمن اینکه بعد از یک دوره دیگر که اینها تقسیم شود از حالت کشاورزی خارج می شوند و کاربردهای غیرکشاورزی پیدا می‌کند، بنابراین یکی از مهمترین مسائلی که باید رعایت کنیم این است که باید تمهیداتی داشته باشیم که هم حمایت قوه محترم مقننه و هم مجلس که بتواند یک راهکاری برای جلوگیری از سرعت رو به رشد فرسایش خاک و عوامل اصلی آن که به یکی دو مورد اشاره کردم بتوانیم تمهیدات لازم را اعمال کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *